Re: Peltierovy články

Pavel Hudecek phudecek@tiscali.cz
Pondělí Leden 14 13:53:45 CET 2008

Potřebujete  "článek" s větším Umax, tzn. baterii tvořenou více články, než ta kterou máte. Nebo větší rozdíl teplot.

Qmax je tepelný výkon odebíraný chladnou stranou v chladícím režimu při Imax a nějakém definovaném rozdílu teplot. Pro ty mA by skutečně stačil menší. Qmax a Imax víceméně přímo souvisí s plochou a pro Váš účel je to jen zátěž navíc, kterou musíte živit teplem, abyste dosáhl požadovaného rozdílu teplot.

Peltierova baterie je samozřejmě i normální vodič tepla. Teplo z horké strany tedy celou plochou baterie proudí obvyklým směrem na stranu chladnou a to úplně nezávisle na el. proudu. Chladící (topný) faktor peltiérovek právě proto s rozdílem teplot klesá rychleji, než u kompresorů. V případě výroby energie představuje vlastní tepelná vodivost paralelně připojený spotřebič tepla, žeroucí mnohonásobek pracovního příkonu:-)

Hledejte velký poměr Umax/dT a malé Imax, případně Qmax a zapojte více baterií sériově.

PH

  From: Libor Valicek
  Mám-li Peltierův článek, který má Imax=10A, Umax=16V a Qmax=90W a tento přiložím na topné těleso o teplotě 60°C a z druhé strany jej chladím, získám napětí cca 0,3V a proud 30mA. Já ale potřebuji napětí alespoň 0,6V. Mám si obsarat článek s menším výkonem?

  Nevím přesně co znamená údaj Qmax, zda se jedná o maximální výkon, který článek dokáže uchladit.... nebo o něco jiného?

  Domnívám se, že článek je pro můj účel nevhodný kvůli vysokému činiteli Q, páč nemám tak velký teplotní koeficient dT, abych článek naplno využil. Proto potřebuji článek s menším Qmax, Imax a Umax aby byl přispůsobený na tak malé napětí a proud jenž chci??? Nebo se mýlím a čím větší je Qmax, tím větší bude článek generovat napětí?