Zářivka na SS proud (Re: Prosvětlovák s LEDkami)

Pavel Troller patrol@sinus.cz
Pondělí Leden 7 06:20:35 CET 2008

Zdravím,

> S tim jednocinnym menicem souhlasim, mam zkusenost, ze pak cerna jedna strana
> trubice a zapalovani je cim dal obtiznejsi. Na koupene bateriove zarivce kde
> je prave jednocinny menic sem dokonce pozoroval tento jev:
> - po zapnuti napajeni se rozsviti zarivka nejprve mene a pak "naskoci" naplno
> (cca za pul sekundy za normalni teploty a pri dobrych baterii)
> - pokud je v chladnem prostredi, nebo jsou slabsi baterie, tato doba se
> prodluzuje, az uz do faze jasnejsiho svetla neprechazi (zustava svitit zhruba
> polovicnim jasem)
> [...]

Ano, to co popisujete s tim polovicnim jasem, znam a nekdy se to stava i u
zarivek napajenych ze site. Jde o jev, kdy vyboj hori jen v jedne polarite
a zarivka se tedy chova vicemene jako dioda. V takovem pripade tece zarivkou
jen SS proud a to ma u tech malickych zarivek ihned vliv - jedna elektroda
se zahriva mnohem vice nez druha a vyparuje se, takze trubice v jejim okoli
zcerna. Nakonec se znici natolik, ze vyboj se v te druhe polarite nezapali.
U sitovych zarivek se tento efekt projevi vyraznym stroboskopickym efektem,
nebot zarivka vlastne blika v rytmu 50 Hz se stridou 1:1, coz uz oko zachyti.
Prave takto casto startuji zarivky, ktere mely jedno vlakno prerusene a jsou
"opraveny" jeho zkratovanim. Vyboj se v opacnem smeru zapali az za chvili,
az se druhe, zkratovane vlakno zahreje provozem, nebo az znovu zabere starter
(ktery v jedne polarite dostava plne napeti a obvykle po chvili zapracuje).

S pozdravem Pavel Troller