Q u cievky

Pátek Leden 4 16:30:35 CET 2008

No ono to opravdu moc neplatí. Kdysi jsem se zabýval optimalizací feritové
antény pro přijímače DCF a vycházely mi věci, že jsem se divil. Používal
jsem ferit H7 (Pramet, ještě ho mám zásobu). Ty tyčky mají dost hluboké
drážky, aby se snížily ztráty vířivými proudy. Ferit H7 má dost velkou
vodivost. Tyhle ztráty jsou ale zanedbatelné proti těm ostatním. Třeba proč
se používají VF lanka, když by stačilo patřičně zvětšit průměr drátu? Mg.
pole neprochází jen jádrem, ale u jader s nižší permeabilitou i vinutím.
Zvětšením průměru drátu se zvýší ztráty vířivými proudy ve vinutí a Q jde
dolů. Max. Q snad okolo 150 vycházelo s drátem 0,3 mm, s lankem 50x0,1 jsem
se dostal skoro na 500. Cívka se dá navinout i jedním drátem 0,1 s patřičným
počtem závitů, jenže (pokud se vůbec podaří aby vlastní rezonance cívky byla
nad pracovním kmitočtem), největší ztráty budou tvořit dielektrické ztráty
laku na tom drátu. Nehledě na to že teplotní závislost takové kapacity bude
úplně jinde než třeba u kondů NPO. Takže problematika je trochu složitější
:-))
Anděl

----- Original Message -----
From: "Jaroslav Lukesh" <lukesh@seznam.cz>
To: "HW-news" <hw-list@list.hw.cz>
Sent: Friday, January 04, 2008 2:24 PM
Subject: Re: Q u cievky

Podle toho jak se to vezme. Jak se zvedá rezonanční impedance LC obvodu,
zvedá se i Q - logicky, poměr odporu cívky k Z je mnohem nižší. Ale je to
pro jeden a konkrétní příklad, obecně toto neplatí.

Proto je docela obtížné udělat "přirozené" ekvalizéry s konstantním Q, něco
takového však vyrábí RANE (www.rane.com), kde mají i schemata.