Rotacni enkoder

Jiri Bezstarosti jiri@bezstarosti.cz
Pátek Únor 29 16:54:41 CET 2008

Primo s timhle zkusenost nemam, ale s jinymi, s nekolika tisici pulsy na
otacku ;).

Takze to vemte tak, ze z principu vzdycky jeden vystup prepina z L do H
nebo opacne, zatimco druhy stoji v nejake urovni. Prepina se tedy
vzdycky jen jeden ze dvou vystupu. Pokud byste mel nekonecne rychle
mozne zpracovani (citani), pak by Vam jakekoli zakmity nevadily, protoze
pri zakmitu na jakekoli hrane se jede s citacem jen o 1 nahoru nebo
dolu. Protoze ale nekonecne rychle zpracovani nedosahneme, pripomaham si
tak, ze za vystupy hodim zachytny registr (a je jedno, jestli je softem,
ci HW). Tomu pak dam takovy kmitocet na vstup pro zachyt, aby jej pri
otaceni enkoder nedosahl ani nahodou. Za tim zachytnym registrem pak
mate signaly takove, ze je vzdycky stihnete zpracovat a pokud by doslo k
zachyceni zakmitu, bude vzdycky jen na jednom z vystupu a za tim
zachytnym registrem stihnete v klidu reagovat na jedna nahoru a jedna
dolu. Takze nejhure co se Vam muze stat je to, ze Vam vystup citace bude
poskakovat mezi dvemi polohami, ale ze spravne polohy neujedete.

U inkrementalnich cidel se udava pocet pulsu na otacku, cimz se vlastne
mysli fazi. Takze si predstavte, ze kazdy ze dvou vystupu Vam udela na
otacku 24 pulsu. Protoze jsou fazove posunuty o 90 stupnu, muzete
rozeznat v kazde fazi 4 polohy. U enkoder se 24 pulsy na otacku tedy
muzete rozeznat 24*4=96 poloh na otacku. Co se tyce zpracovani (citani),
pouzivam k tomu CPLD, ale existuji i specializovane integrace. Pokud jde
o pomale otaceni, ci malo poloh, zvladnete to pobrat i jednochipem a pro
(zkratka si muzete specialni integrac udelat z MCU).

No a na zaver, existuji i MCU primo se vstupem pro takova cidla.
Prikladem LM3S8962, ovsem tenhle kousek ma na sobe kde co, vcetne
sitovky, kde chybi jen traficko a konektor ;).

--
Jiri Bezstarosti