Re: Kvíz na víkend - dvojlinka okolo zeměkoule:-)

Tony Malecký tony@malecky.cz
Neděle Únor 17 16:27:06 CET 2008

Otazku kolejnic z Prahy nekam o delce 100km jsme s kolegou taky řešili.

Pri roztaznosti oceli 1mm/m pri zmene o 1 stupen celsia vychazi ze 100km
usek se zkrati/prodlouzi pri rozdilu teplot 0/30 o 300m

Je jasne ze neco zvladnou oblouky ktere popojedou. Ale prece jen 300m jsme
neverili ze se na ten usek vejde...

Dotaz nam kolegy bracha zjistoval na CVUT na fakulte kolejovych vozidel. A
opravdu je tam drobna finta, koleje o 300m necvičí....

:-)

Tony OK1HMA

----- Original Message -----
From: "balu@home" <daniel.valuch@orange.fr>
To: "HW-news" <hw-list@list.hw.cz>
Sent: Sunday, February 17, 2008 3:30 PM
Subject: Re: Kvíz na víkend - dvojlinka okolo zeměkoule:-)

LHC ma 27km a po ochladeni na 1.8K ho chyba asi 300m. jeden dipolovy
magnet je dlhy asi 15m a stoji 1.5 miliona frankov. Takze v inventari
nam po ochladeni bude chybat 20 magnetov v celkovej hodnote 30 milionov :-))
To iste plati pre kolajnice z Prahy do Bratislavy, kolko km ich bude v
zime chybat a v lete precnievat? :-)
Pokial sa s tepelnou dilataciou pocita v navrhu tak to samozrejme nie je
problem...
b.