DPS frezovanim

Jan Waclawek konfera@efton.sk
Středa Únor 13 09:35:41 CET 2008

Ja by som skor povedal, ze sa zatial nenasiel nikto kto by tu chemicku cestu serioznym sposobom spracoval a ponukol ako celok, to je vsetko.

Ak ide viacmenej na kolene robit 10um technologia (to sme mali ako cvika v skole), pricom sa pomerne typicky lepta prave uzka drazka, nevidim ziadnu serioznu pricinu, preco by to neslo v rozmeroch o rad vacsich. Samozrejme si to vyzaduje, kvalitnu expoziciu na kvalitny rezist cez kvalitnu masku v kvalitnej expozicke, kvalitnu vyvojku, kontrolovane leptanie atd., ale nic z toho nie je kozmicka technologia.

Podla slov Petra Zahradnika (ktoreho som sa ako autority dovolaval) ide v "garazovych" podmienkach vyrobit kompletnu DPS aj s chlpami ktore freza neriesi (napr. masku a potlac, prip. aj prekovy - nepamatam sa ci ich Peter robi), vyzaduje si to vsak podla jeho slov dokladnu pripravu (to pracovisko si podla vsetkeho budoval dlhsiu dobu).

Podla toho co tu citam vyhoda tych frezok je najma v tom, ze Vam ponuknu celistve riesenie, takze nemusite zhanat a riesit niekolko osobitnych problemov, co sa tu v konfere pravidelne opakovane riesia (priprava podkladov/expozicia ci iny prenos vzoru na podklad/vyvolavanie/leptanie/vrtanie/delenie/povrchova uprava). Este jedna vyhoda je, ze sa nemusi pracovat s chemikaliami, ktore vsak pre zakladnu technologiu nie su nijako zvlast nebezpecne ani nezvladnutelne. Ak by to niekto ponukol ako celok, trebars aj v podobnej cene ako je ta frezka (aj ked rozlozenie pociatocne/prevadzkove naklady bude ine), pricom vsak ponukne aj moznost prekovov, myslim si, ze by o to bol v podobnych firmach zaujem.

To co spominate ako hlavnu vyhodu - rychlost - je podla mna hlavny marketingovy tah tych frezarov a pointa je skor v tom co pisem hore. Podklady na nejaku stredne komplikovanu DPS nepripravujete behom minut a takisto suciastky na prototyp obvykle nemate vzdy vsetky poruke, takze nevidim problem v technologii trvajucej niekolko (jednotiek) hodin.

Mna len zaujalo to ze ste ako chemik zaujali taky apriorne negativny postoj k chemickej ceste - no a dovolil som si aj trocha zazartovat na Vas ucet... :-)

wek