Re: Odlehčení sítě, potíže?

Hfmcons hfmcons@gmail.com
Pondělí Únor 4 13:32:01 CET 2008

Zdá se, že téměř všechno jde, když se chce. Ovšem daloko pohodlnější je
hledat výmluvy a argumenty, proč to nejde, případně, proč to není
"absolutně" možné a slůvkem absolutně doufat, že nad tím už nikdo nebude
přemýšlet a bádat. ;-)
S pozdravem,
                        Miloš Dašek
  ----- Original Message -----
  From: Pavel Troller
  To: HW-news
  Sent: Monday, February 04, 2008 1:24 PM
  Subject: Re: Odlehčení sítě, potíže?

  > Dobrý den,
  >
  > Jenže toto neplatí,
  >
  > Protože volný trh s elektřinou nemůže fungovat. To byste jako zákazník
  > musel mít natáhnuté dráty  od každého dodavatele.

  To je zajímavá otázka! Je to opravdu technicky nutné ? Nešlo by nějak
  využít síť dominantního energozávodu tak, jako je tomu v telekomunikacích
  při využití služby ULL ? Samozřejmě ne úplně stejně, ale na trošku
podobném
  principu, který zkusím nastínit (právě nyní jsem to vymyslel :-) ).
    Dejme tomu, že existuje privátní dodavatel elektřiny. Tento se propojí
  se sítí dominantního dodavatele ve zvláštním propojovacím bodě, kde bude
  instalováno zařízení, které umožní regulaci výkonu, dodaného ze sítě
  privátního dodavatele do rozvodné sítě.
    Každý koncový zákazník bude vybaven speciálním elektroměrem, který bude
  s tím propojovacím bodem trvale komunikovat. Vím, že dálkové PLC systémy
jsou
  dosud v rozvoji, ale ony také přijdou :-). Spotřeba zákazníka se bude
  v reálném čase (se spožděním stovek ms) přenášet až do propojovacího bodu,
  tam se bude sčítat se spotřebami ostatních zákazníků a ovládat onen
regulační
  prvek, takže privátní provider bude do rozvodné sítě dodávat přesně tolik
  energie, kolik jeho klienti spotřebují (asi ještě upraveno nějakým
koeficientem
  pro pokrytí ztrát atd.). Další výhodou bude, že stav elektroměru bude
trvale
  k dispozici providerovi, takže ušetří za pěšáky, kteří jej normálně
odečítají.
  Údaj na lokálním displeji elektroměru u zákazníka bude jen pro ověření.
    Pokud by došlo k poruše/ztrátě spojení v propojovacím bodě, elektroměry
  by ztratily spojení a buďto by prostě přívod proudu vyply, nebo by začaly
  měřit spotřebu na druhém počítadle jako "záložní napájení". To by záleželo
  na tom, zda by si zákazník u dominantního dodavatele službu "záložního
  napájení" objednal, nebo ne.
    Takto se může připojit a poskytovat libovolně mnoho dodavatelů. Budou
mít
  jen jiné adresační údaje a šifrovací klíče pro elektroměry u zákazníků.
    Nevím, zda jsem nezanedbal nějaké základní fyzikální principy, ale při
  spolehlivém řešení té komunikace a samozřejmě řádném zabezpečení by to
snad
  mohlo fungovat, ne ? :-)
     S pozdravem Pavel Troller