OT: Standardy kancelářských aplikací [Was: Monopolisti a bojkot...]

Pavel Troller patrol@sinus.cz
Pondělí Únor 4 06:08:14 CET 2008

Zdravím,

> Puvodni zprava ze dne 3.2.2008 od Galloth:

> Ale vzdyt uz jsem tu psal, ze to DOCX je v XML. Nasel jsem ti i odkaz:
>
> http://en.wikipedia.org/wiki/Office_Open_XML

Ne prosím, tohle opravdu NENÍ ta správná cesta. Ono ne každé XML je
skutečně otevřené :-). Viz zde:

http://www.openoffice.cz/node/3259
http://www.openoffice.cz/node/3715

Proč se nám tu opět snažíte prosadit proprietární formát Microsoftu ???
Přímo ve Vámi uvedeném linku jest uvedeno, že tomuto "standardu" se
_nepodařilo_ získat ISO standardizaci. Takže... Nezlobte se na mne... to
žádný standard NENÍ! Psal jsem o tom v jednom z příspěvků včera. Dokonce
kvůli tomu "naverboval" do ISO spoustu další země, třeba z Afriky (Keňa,
Trinidad a Tobago...), které teď vážně blokují funkci ISO, neboť se o nic
nezajímají a nechodí na jednání a ISO díky tomu není usnášeníschopné.
Jak probíhalo hlasování a jaké země se ho účastnily, třeba zde:

http://www.root.cz/clanky/jak-se-hlasovalo-o-open-xml/

> Jmenuje se to Office Open XML a je to transparentni. Tady si stahni
> dokumentaci, precti, nastuduj a hned si muzes napsat soft:
>
> http://openxmldeveloper.org

Ale to je omyl... Nemůžu si napsat soft! Jak budu realizovat např. funkci
shapeLayoutLikeWW8 (Emulate Word 97 Text Wrapping Around Floating Objects),
když ji má Microsoft patentovanou ? Celý ten dokument je psán tak, aby
OpenXML bylo plně kompatibilní s dříve používanými proprietárními formáty.
To však nelze udělat bez částečné proprietarizace nového formátu. Je mi
málo platné, když si sice v XML přečtu, že se mám chovat jako word 97,
když se tak ani chovat nesmím.

> Tak budes happy, ne? Blyska se na lepsi casy? Dokonce tam vpravo vidim
> slova jako Java, Linux, Unix...

Na téže wikipedii, odkud pochází Váš odkaz, je k nalezení toto:

http://en.wikipedia.org/wiki/Open_Document

Jak se můžete přesvědčit, toto _je_ skutečný ISO standard. Neobsahuje odkazy
na žádné patentované technologie a dokonce dle názoru znalců je pokročilejší
než OpenXML. Tudy vede cesta. Důkazem budiž to, že přestože Microsoft sám ve
svých Office tento formát nativně nepodporuje, vyvinul plugin, který s ním
umožňuje pracovat. Viz
http://www.root.cz/zpravicky/microsoft-vydal-podporu-odf-do-ms-office/
Překvapivě jej dokonce uvolnili jako Open Source! Takže na úřadech by měli
_nulové_ problémy s podporou tohoto standardu, stačilo by, aby si plugin
doinstalovali (a na vaší ctěné úvaze ponechám spekulaci, proč ten plugin není
v Office standardně). Druhý takový plugin pochází od firmy Sun, která za
standardem OpenDocument stojí.

S pozdravem Pavel Troller