[OT] o myších linuxu (bylo Reference na www.alza.cz)

Pavel Troller patrol@sinus.cz
Neděle Únor 3 09:48:17 CET 2008

Zdravím,

> To záleží na tom co kdo preferuje, mně připadá kolečko pro
> horizontální pohyb zbytečný, málokterá webová stránka je tak široká,
> že by se mi nevešla na monitor - a dneska jsou monitory docela velký,
> kolikrát i širokoúhlý. I když si umim představit, že jsou aplikace,
> kde by se to hodilo - například v Excelu, pokud má tabulka hodně
> sloupců.

To je vidět, že používáte počítač opravdu jen na browzdání sítí a excel :-).
Třeba já se občas zabývám digitální fotografií. Mám obyčejný foťák za 5k
s rozlišením 7.1MPix. Fotky z něj se na můj monitor bez resize nevejdou -
na Váš snad ano :-) ? Zajímají mne hlavně detaily, takže to opravdu nechci mít
zmenšené, navíc třeba pro potřeby retuše naopak ještě dělám zoom-in. A pak přijde
velmi vhod scrollovat dvěma kolečky, už jsem se to naučil dělat jedním prstem
a chodí to FAKT skvěle.

> Skutečně by mě zajímalo, proč slovo "Microsoft" působí na linuxáky
> jako červenej hadr na bejka.

Třeba kvůli licenční politice Microsoftu ? Jsou to lidé, kteří si zvolili
určitý druh svobody (záměrně neříkám, že jsou zcela svobodní, neboť odmítání
M$ je jeden z druhů nesvobody, kterou na sebe sami uvalili), ale cítí se v
otevřeném světě podstatně lépe a skutečně svobodněji. Toto je můj osobní názor,
neboť jsem jeden z nich, ale možná by s ním souhlasilo více lidí. Nejde ale
jen o to. Dále je nutno uvést jeho nekalé praktiky v boji proti Open Source
(neboť "kalými" praktikami, tj. např. cenovou politiikou, s ním
z pochopitelných důvodů bojovat nelze) a mnoho dalších důvodů, které jsou
nad rámec tohoto threadu.

Já jsem si koupil myš A4tech X5-005D. Je pěkná, má 2 kolečka a kdovíkolik
tlačítek. A BÁC! Horizontální kolečko nefungovalo, resp. fungovalo jako
vertikální. Nu tak jsem se zanořil do kernel sources, pustil debug, poptal
kamaráda, který do input layeru píše, pochopil, jak to (ne)funguje, a napsal
patch. A co byste řekli ? Nejen že to funguje mně, ale bude to už fungovat
všem ostatním, neboť zrovna převčírem mi přišel mail, že můj patch byl
přijat do mainline kernelu. CD od myši s driverem pro windows dostaly děti
na hraní :-). A to právě je věc, kterou považuji na Linuxu za jednu
z nejkrásnějších - že lidi si skutečně mohou sami pomoci, když jim něco
nefunguje, a pomohou tím vlastně i těm ostatním. Je něco takového možné ve
světě M$ ?
A ještě jedna poznámka: Pro vícekolečkové myši existuje standard, jaký by
měly dodržovat, aby byly kompatibilní "plug&play" pro běžné OS. Tato myš
jej nedodržuje. I pro windows je třeba instalovat speciální driver z CD,
jinak i tam funguje jen jako běžná myš. Proč to ty firmy dělají ??? Pak
se nedivte, že lidé tuto firmu odsoudí jako "Linux-unfriendly" - standardy
nedodrží a pro své proprietární řešení vytvoří driver jen pro windows. Někdo
to může cítit jako záměrné poškozování ostatních OS.

> Jen jsem se snažil poradit, nechápu co vás vede k tomu mě napadat. S
> tou myší jsem nějakou dobu pracoval, tak vím svoje - druhý kolečko se
> použije zřídkakdy. Navíc ta myš byla jen v provedení PS2, a některý
> počítače ho už dneska nemaj (MS Intellimouse je USB a s redukcí
> funguje i na PS2, ale to asi většina USB myší).

Ano, reakce přispěvatele byla skutečně trošku ostřejší, to je pravda :-).
Na druhou stranu tvrzení, že horiz. kolečko se použije málokdy, je skutečně
pravda pro Váš "usage pattern", ale VŮBEC to nemusí platit pro ostatní. Já
už bych byl bez horiz. kolečka jako bez prstu :-).

> Tak tenhle výlev vůbec nechápu.

Bohužel, musím s tím "výlevem" souhlasit. Nemá to cenu dále rozepisovat,
ale o těch nekalých praktikách M$ v boji s OS obecně a Linuxem zvláště
toho je na síti tolik, že budete-li skutečně jen _trošku_ chtít, najdete
spoustu informací, které Vám to osvětlí.

> Děkuji za pozornost, jestli mi chcete jeětě něco sdělit, tak snad
> raději mimo konferenci.

Doufám, že to neplatilo na mne :-).

   S pozdravem a přáním hezké neděle

      Pavel Troller