Co se starym HDD

Jaroslav Lukesh lukesh@seznam.cz
Sobota Prosinec 20 01:00:29 CET 2008

Nemusí dostat všechen vzduch, jde o to, aby páry na studeném disku
nekondenzovaly. ta trocha vzduchu v sobě dohromady nic nemá.

Je to moje metoda chlazení, která se velmi rychle a úspěšně rozšířila po
celém světě, spočívá v disku bez kabelů, pytlík zavřený, přetažený gumičkou,
šup do mražáku na 20 minut. Po vyndání z mražáku se odchlípnou jen
konektory, napojí a jede se. S výhodou se na toto používá právě dd_rescue,
neboť na linuxu odmontujete a přimontujete disk za chodu a pokračujete.

Jen jednou se mi stalo, že disk nezabíral na chlazení (při hlubokém zmražení
na -36 co máme v jednom mražáku se roztáčí neochotně), ale na ohřátí aby byl
hodně teplý.

Jde o to, že se změní parametry analogového řetězce tak, že dříve nečitelná
data, lovená dnes již výhradně z šumu pomocí rychlých DSP, se najednou při
těchto změměných podmínkých, stanou čitelnými.

Pokud je na plotně nečistota co nechce jít pryč, i ona změní teplotou své
vlastnosti a je uražena (rána hlavičkou po zmrazení), nebo rozmazána (za
tepla). Je-li nečistota malá, hlavičce se nic nestane a je-li velká, tak už
bude hlavička uražená a nic vám stejně nepomůže.

Problém u disků je s ložisky, ty jsou na vině za ztráty dat tímto způsobem.
Hlavy disků je dobré aspo%n jednou za týden "oklepat", na linuxu to jde přes
hdparm ho uspat, on se na serveru stejně vzápětí probudí, ale jde o to, že
se mu hlavy dostanou do parkovací oblasti a prudce narazí na doraz, čímž z
ní opadá to co nasbíraly.

To že RV měl desítky tisíc hodin na 12 spin-upů, považujte spíš za mimořádně
povedenou sérii. Ikdyž u SCSI disků to tak bývá, ale dopředu nikdy nevíte
jestli vydrží.