Zarovky konci...

Rollfree rollfree@volny.cz
Úterý Prosinec 9 17:03:42 CET 2008

| Od: "Jan Waclawek" <konfera@efton.sk>
|
| JW: Budem tipovat: mate podlahove kurenie a tvrdite ze je uspornejsie
| nez radiatory.
| Radiatory tiez vytvaraju teplo v blbom mieste (pri stene, kym ludia sa
| zdrziavaju v strede miestnosti) a este sa tym obvykle ofukuju aj okna)
| ale kupodivu to dost dobre funguje... Z toho hladiska "tepla vytvaraneho
| na spravnom mieste" by mali vyhrat tie ohrievace co fukaju teply vzduch,
| ak clovek trebars sedi, pricom by mali snimace a vypinali  by sa vzdy ak
| tam clovek pred nimi nie je; so snahou udrzat steny co najchladnejsie.

Podlahovku nemam a velmi lituji. Povazuji to za jednu z nejvetsich blbosti,
kterou jsem pri rekonstrukci domu udelal. Kdybych ji dneska delal znovu,
tak si rozhodne osadim podlahovku+radiatory a k tomu jeste centralni
vzduchotechniku. Ale jsem chytry az po boji.
A ano, myslim, ze podlahovka je uspornejsi. Dokaze zajistit tepelnou
pohodu pri nizsi teplote mistnosti. Radiatory vsak zase vytvareji prijemnejsi
tepelne prostredi, proto kombinace.

> [...]
| tabulkovu vyhrevnost plynu s jeho kubikovou cenou, ze?
|
| Pozrite, to je rovnako ako s plynom v aute, alebo trebars so spinanymi
| zdrojmi, aby sme sa aspon formalne drzali temy tejto konferencie. Nic
| nie je dokonale dobre. Niekde sa to "lepsie" vyslovene oplati, niekde
| je to vyslovene zle, a u vacsiny aplikacii je to zhruba egal, ako to aj
| skutocne rozlozenie sil ukazuje. Predstavte si, ze by si nejaky magor
| zobral do hlavy, ze zakaze linearne zdroje a klasicke trafaky: agenda
| sa da z toho spravit a navonok bude mat "pravdu", ze su uspornejsie.

Ano, cena vygenerovaneho tepla se skutecne pocita ze spalneho tepla,
ucinnosti jeho tvorby a transportu a z ceny media. Ale to zrovna Vy jiste
vite, tak nechapu ten posmesny ton a slova o demagogii.

A k umisteni tepelneho zdroje - urcite existuji lepsi a horsi mista.
Ale o moc horsi, nez je vytapeni 5cm pod stropem (samozrejme
pokud o patro vys nebydlite taky Vy), se hleda pomerne spatne.
A to jeste salavou slozku tepla u mnoha osvetlovacich teles odstinite
krytem a i toto teplo poslete nahoru na strop.

Jinak jsem si i v praxi overil, ze fyzika a ekonomie funguje, kdyz jsem
pred par lety v byvalem bydlisti rekonstruoval plynove topeni v zime
a musel topit eletrinou. Ten pomer ceny 3:1 jsem bohuzel zazil na
vlastni penezence.

Ale samozrejme netvrdim a nikdy nikde jsem to nenapsal, ze souhlasim
s regulaci vyroby zarovek. Jsem zalozenim spis anarchista, takze
regulace vseho a vsude je mi velmi proti mysli.
Komentoval jsem pouze a jenom technicko-ekonomicky problem,
ze sviceni usporkou je financne vyhodnejsi.

rollfree