Robot

Tomáš Vymětal vymetalt@gmail.com
Neděle Srpen 17 17:36:47 CEST 2008


Těmi deseti modely jsem myslel rychlejší možnost praktických zkoušek. 
Jen na virtuální prostředí bych nespoléhal, když jsem to psal, myslel 
jsem to tak, že počítač bude své algoritmy simulovat (resp. spíš 
upravovat již existující) a ty úspěšnější konfrontovat se skutečností 
(přece jen realita a simulace jsou jiné kapitoly).

T.V.




Pavel Hudecek napsal(a):
> Na genetické algoritmy není potřeba 10 robotů na špagátech, ale desetitisíce 
> 3D modelů ve virtuálním prostředí. Jinak by to trvalo miliony let, jako v 
> přírodě.
> 
> V případě pohybování robota je ovšem pravděpodobnější použití neuronovky. 3D 
> model a VP je ovšem potřeba taky. Jinak by tro trvalo léta, jako normální 
> učení.
> 
> PH
> 
> From: "Tomáš Vymětal" <vymetalt@gmail.com>
> Řekl bych, že ani rukama, v jednom místě horní končetiny je kloub
> otevřený a prázdný. Nicméně ani tak se nemůžu přiklonit na jednu stranu
> vah. Jednak robot má 8 stop, takže menší člověk se do něj vejde, na
> druhou stranu na některých videích si lze všimnou velmi útlého pasu a
> také ve srovnání s okolostojícími má robot o dost výš rozkrok. Na jednom
> videu jsou tancující roboti celkem tři, tam mají bohyby celkem
> nesynchronizované, takže se lidská posádka nabízí. Ale zase, jsem
> fantasta, jelikož je celé tělo duté a počítám, že hmotnost horní části
> nebude přesahovat zhruba nějakých deset kilo, konstrukci by šlo vyřešit
> vyvořením těžkých (např. ocelových) masivních chodidel (všimněte si
> výšky), které by srazily těžiště téměř k zemi. Pak už je to jen o
> dostatečně silných motorech, které takové končetiny rozpohybují a
> algoritmech. Poslední dobou se stále rozmáhají genetické algoritmy, dost
> možná byly použity i při vývoji zde. Vytvořeno například deset
> prototypů, umístěny na špagát (detekce pádu, po kterém následuje
> umístění na start a vytvoření nového algoritmu) a charakterizace
> několika úkolů - chůze, běh, stání, přešlapování, stání na jedné noze,
> pohyb trupem, pohyb hlavou, pohyb rukama, zvedání zátěže. Genetické
> algoritmy by měly vyřešit právě jen pohyb spodní části robotu, na
> základě předskriptovaných pohybů horní části těla. Po pár tisících
> pokusech by měl robot automaticky kompenzovat pohyb těžiště spodní částí
> trupu zapřičiněné tou horní částí a optimalizovat pohyb, aby byl
> stabilní, plynulý a rychlý. Ale opravdu těžko říct, prošel jsem snad
> stovku videí s tímto robotem a dokud mu neodmontují nohu, netuším. :) 
> 



Další informace o konferenci Hw-list