Re: Jak připravit dům pro řídící systém?

Pavel hw@itherm.cz
Neděle Srpen 10 16:23:26 CEST 2008

Jedna poznamka k Tecu, o prazdninach bezela akce kdy bylo PLC a klic za cenu
9900 celkem ... skoda ze se to neprobiralo driv, protoze ja sadu za tutu
cenu poridil.
Mozna se bude opet opakovat takze je dobre sledovat jejich stranky.
Nebo zkusit od nekoho klic pujcit (soft je stejny)

Pavel

----- Original Message -----
From: "Slavomir Skopalik" <skopalik@elektlabs.cz>
To: "'HW-news'" <hw-list@list.hw.cz>
Sent: Sunday, August 10, 2008 2:15 PM
Subject: RE: Jak připravit dům pro řídící systém?

Dobry den,
probiralo se to tu cca pred tydnem (klicove slovo INELS).
Opravdu je treba zvolit system predem, jelikoz kazda
sbernice je jina a dany system ma jine moznosti.
Napriklad ABB nema aktory do krabic, jen do rozvadecu.
Hlavne je treba si zjistit, zda Vami zvoleny system
ma vsechny potrebne vstupni a vystupni moduly
(ovladani hlavic, ...), nekdy zjistite, ze se tyto
prvky ovladaji DC napetim 0-10V a potrebujete tedy
jeste DA prevodnik (+cca 2000 Kc).

Zakladni zmena je v mysleni, dnes mate jeden vypinac
pro jedno svetlo, kdyz je ten vypinac priveden
do PLC, muzete kazdym stiskem rozsvitit dalsi svetlo, atd.
Dale pak jsou tyto vypinace osazeny minimalne dvema mikrospinaci
(vetsinou 8), takze lze opravdu ovladat hodne svetel
z jednoho mista (nebo svetlo a roletu, ...).
Jelikoz je prirazeni svetel k vypinacum ciste SW zalezitost,
lze je v cese menit a to mnohem snadneji, nez elektroinstalaci.

Ja jsem se dival na ABB, Siemens, Vago, Elko EP (INELS)
a musim zodpovedne rict, ze prezentace techto systemu
je na velmi nizke urovni (tajeni cen, tajeni parametru,
nulova dokumentace, sposta fotek mladych peknych lidi).
Zvlaste u siemense je markatni rozdil mezi kvalitou
dokumentace pro AUTOMATION (Simatic, ...) a budovami.

Nakonec jsem se rozhodl pro system INELS II s CPU od TECA
(foxtrot).
Nejvice mi dela starosti absence dokumentace k sbernicim
a komunikacnim protokolum.
Napriklad, PLC ma ethernet, ale nejde po nem stahovat
z PLC data, jen pres jejich OPC server. Tim padem
musite mit nekde trvale bezici windows, nebo si
naprogramovat RS232 a odkomunikovat pres nejaky
prevodnik RSxx - Eth.
Dalsi vychytavkou je, ze si musite koupit od nich
HW klic na programovani toho jednoho PLC (to PLC
je levnejsi nez ten klic) za cenu cca 10 000 CZK bez DPH.

Slavek