35 rokov - porovnanie procesorov

Úterý Srpen 5 22:49:55 CEST 2008

hmmm 65nm čím se to exponuje? Za našich mladých let ještě stačilo UV světlo,
pak snad elektronový paprsek. Jenže i ten elektron má vlnovou délku podle
energie. To už snad aby na to měli urychlovač :-) Navíc rastrování tak
složitého obrazce asi musí být strašně pomalé. Nebo se to dneska dělá úplně
jinak?
Anděl

----- Original Message -----
From: "Jan Waclawek" <konfera@efton.sk>
To: "HW-news" <hw-list@list.hw.cz>
Sent: Tuesday, August 05, 2008 9:51 AM
Subject: Re: 35 rokov - porovnanie procesorov

>myslim ze uz skusali aj rezanie tej salamy protonovym alebo ionovym
>lucom, pokusy boli celkom uspesne a podarilo sa vyrobit placky vyrazne
>tensie ako pomocou pilky. Nevidel si o tom nieco?

... este som sa zamyslel ;-) a znie mi to skor ako nie pokus o tensiu
salamu, ale skor usetrit na tom bruseni a lesteni...

Inak kremikovy substrat sa vseobecne poklada za relativne lacnu zalezitost a
nezvykne sa nim vyraznejsie setrit, aj ked su vynimky. Teraz co je hit SOI
(kremik na izolante) - tam sa vlastne narastie epitaxna vrstva, nalepi sa to
tou epitaxnou vrstvou na tu izolacnu podlozku, a potom sa cely povodny
substrat odlepta - tak o tom som cital ze sa pokusaju "zachranit" ten
substrat tak, ze pod epitaxnu vrstvu najprv narastu nejaky maglajz co sa da
selektivne odleptat od kremika. Ale toto je ozaj hitech o com sa vela
podrobnosti nezvykne zverejnovat, len vselijake vagne "novinarske"
informacie.

Este ma vcera vecer v suvislosti s tou fotkou (mimochodom, na tu velkost
dost mizernou, v tom muzeu vo vseobecnosti sa spravaju dost neuctivo k
vlastnym produktom) napadlo take porovnanie, ze kolko stal u intela kremik
vtedy a dnes... oba cipy su okolo $100, pricom tie peniaze pred tymi 35
rokmi mali trocha vyssiu hodnotu a ten pentiovy cip je predsalen o nieco
vacsi, takze ten kremik u nich zlacnel tak 5-10 krat... ;-) (samozrejme je
to blbost takto porovnavat).

Ta 4004 bola robena 10um technologiou a je na nej asi 2300 tranzistorov; na
tom pentiu je niekolko stoviek milionov tranzistorov a je robeny nejakou
65nm technologiou alebo tak nejak.

wek