OT: Kniha o Visual Basicku

Petr Zahradnik clexpert@clexpert.cz
Úterý Duben 29 04:18:20 CEST 2008

Puvodni zprava ze dne 29.4.2008 od Josef Dvořáček - José:

> A víte proč se Java vůbec jmenuje Java?

Ano, vim :-)

> Java (=en výraz pro kafe) byla původně vyvinuta pro programování
> jednoduchých počítačů - automatů na kávu, takže nějaké JRE pro 8-mi
> bity asi existuje.

Zrejme ale ne s grafickym GUI :-)

> Nicméně osobně dávám u PICu přednost asembleru..

A ja Cecku.

> Jasně. Ale pochybuju že slečna / paní Svobodová měla v plánu kódovat
> aplikace pro PLC , radkove aplikace ci snad demony pro linux. (sam
> jsem linuxak, takze "nezbytnost" GUI znám :)

Vsak proto si stahla Visual Basic .NET, tam ma GUI jako fik.

> Souhlas. V sobotu jsem dokodil jisty skladovy program v Jave,

To existuje?

> a v nedeli uz volali, ze jim to na jednom PC nebezi. Byla to
> nevyhovující verze JRE. :( (na druhou stranu ne az prekvapilo jak
> krasne aplikace bezela i pod Suse - soucasti byly vselijake GUI
> tabulky a podobne ficurky..)

Ja jsem prestal vyvijet pod SQL Server od Sybase pote, co predelali
klienta pro spravu databaze do Javy.

> Pokud vim tak tam je to to same.. Akorat NET neni tak stare a
> microsoft nespecha s vyvojem takze zasadni verze (=prilis
> nekompatibilni) jsou snad jen dve..

.NET Framnework uz je ve verzi 3.5.

> Multiplatformní - myslel jsem rozsirene desktopove systemy tj. unix,
> linux a win32/64..

To je ale dost znacne omezeni platforem. Notabene kdyz platforma je i
treba ta lednicka :-)

> Jeste jsem se nesetkal s tim ze by po me chtel nekdo program s text. vstupem. (mimo skolu)
> Vzdycky:
> 1) uziv. privetivy vstup
> 2) to same vystup

No to je jen jedna cast programu. Ale program je proste kazdy program.
Muze to byt treba nejaka sluzba, ktera se zapne a bezi, problemy
loguje do event logu, nepotrebuje zadnou interakci s uzivatelem. Muze
to byt webova sluzba. Muze to byt normalni konzolova aplikace,
radkova utilita apod.

Dnes je moderni delat interakci s uzivatelem pomoci weboveho rozhrani,
takove aplikace se nastavuji pres prohlizec. Pak neni potreba zadne
GUI, vsechno to jsou HTML stranky.

Da se udelat tuna aplikaci, ktere nepotrebuji GUI.

> Kdyby to bylo takhle jednoduche, tak se zadne dalsi jazyky
> nevytvareji, a svetu vladnou "opravdovi programatori" kteri
> pouzivaji FORTRAN.

Na tom to prece vubec nezalezi. Vis, kolik je na trhu typu bot,
pritom vetsina jich je stejnych?

> Kazdy jazyk ma sva pro a proti a do jiste miry se od ostatnich
> jazyku lisi. Asi je malo lidi, kteri by pogramovali 3D hru v
> Pascalu. (nerikam ze to nejde ;) )

A co teprve 3D hru v Jave :-)))

Tohle neni o jazyku jako takovem, ale o jeho implementaci, o jeho
kompilatoru. Jazyk je jen jazyk. A v pripade .NET je to prave o tom,
ze tam je vysledek stejny bez ohledu na zvoleny jazyk. Proto muze
Sasa v klidu programovat ve Visual Basic .NET a jeji programy nebudou
o nic horsi nez v C#. Ze je C# vyvinuty presne pro .NET? No a co?

Mimo .NET to tak bohuzel neni a zalezi na tom, v jakem jazyku se
programuje, podle toho je vysledek. Ale nemuselo by to tak byt.

> Je treba rozlisovat mezi algoritmy a programy. Neni to to same ale
> lide (a vy vyse take) to casto zamenuji.

Bylo by velmi smutne, kdybych nerozlisoval program od algoritmu...

Nicmene ono to spolu velmi uzce souvisi. Aby existovala prenositelnost
programu, musi existovat prenositelnost kodu. Je uplne irelevantni,
jestli se vlastni prenos na jinou platformu provede ve zkompilovanem
tvaru, v jakemsi mezikodu, a nebo ve zdrojovem tvaru. Dulezity je
vysledek, jestli to bezi nebo nebezi.

> Dle meho nazoru Java hezke a pouzitelne GUI je, ale jeste mnohem
> vic. Proc by jinak byla jedním z nejrozsirenejsich jazyku?

C++ je take jednim z nejrozsirenejsich jazyku a nema zadne GUI. Tak
na GUI to nezalezi :-)

> Prosel jsem od BASICu - G na PMD 85 pres Visual Basic 6.0 a .NET az
> k Pascalu , C++ , Jave a asembleru a ze vseho nejvice me oslovila
> Java. Tak nejak tusim ze era jednoho operacniho systemu pomalu konci
> s tim jak se pocitace dostavaji ze stolu kancelari do kapes
> uživatelu. A pokud bych mel jmenovat jazyk, ktery spolehlive spustim
> na vsech techto pristrojich, tak by to VisualBasic nebyl.

Ja zacinal na papirovem pocitaci z ABC. Presel jsem pres vsechno
mozne, co se kde vubec vyskytlo. Programoval jsem take ve vsem
moznem. A proto porad tvrdim, ze na jazyku nezalezi. Je uplne jedno,
jestli se programuje cesky, slovensky, anglicky, spanelsky, v Basicu,
v Pascalu, v Cecku nebo ve skafandru. Dulezite je, ze musis umet
programovat, algoritmizovat. Jak to popises pocitaci, to je fuk.

> Muj prvni prispevek do tohoto vlakna spise reagoval na jazyk C#, coz
> je microsoftem predelana java..o vhodnosti/nevhodnosti VB zas tak
> presvedcen nejsem..

:-)))

> Nicmene kazdy asi mame svuj oblibeny programovaci jazyk ktery je
> "ten nejlepsi" ;) U me to je zatim Java.

Praxe stejne donuti cloveka naucit se vic nez svuj oblibeny jazyk. A
jestli se tam pisou slozene zavorky nebo begin/end, to je jedno.

Petr Zahradnik, pocitacovy expert

Petr Zahradnik, Computer Laboratory
Obvodova 740/14, 400 07 Usti nad Labem
ICQ: 21215917, MSN: clexpert@clexpert.cz