Radiace vs. typy pameti

Daniel Valuch daniel.valuch@orange.fr
Středa Duben 16 11:07:59 CEST 2008

ASIC je pekna vec, ale treba sa na to pozerat s rezervou. Je to uplne
iny typ problemu.
V tomto pripade je nejake zadanie, ktore sa zbastli vo vhdl, napali sa
to do FPGA (alebo nejakeho ineho programovatelneho obvodu, ktory sa kupi
z policky), pouzivaju sa standardne dostupne vyvojove prostriedky, robi
to to co ma a cely vyvojovy cyklus trva vratane testovania povedzme
tyzdne a treba na to jedneho dizajnera. Ked sa neskor najdu chyby alebo
sa pozaduje zmena funkcionality tak sa to jednoducho cez jtag
preprogramuje. Programovatelnu logiku teraz uz robia aj studenti
strednych skol.
U ASIC je problem uplne iny. Zaciatok je ten isty, napise sa vhdl, to sa
cele odsimuluje a ked si je clovek isty ze bude vsetko fungovat zacne sa
s navrhom obvodu. Toto si uz ale obycajne clovek nedokaze spravit sam,
ale musi to robit niekto iny kto sa tym profesionalne zaobera. Navrhove
prostriedky na urovni tranzistorov na cipe su radovo zlozitejsie a
radovo drahsie. Potom dalsie simulacie, dalsie testovanie a ked sme si
isty ze to funguje da sa to niekde vyrobit. Napriklad u IBM ktori
poskytuju taketo servisy.
Uz v tom nie je zainteresovany jeden student niekolko tyzdnov, ale cela
armada expertov a netrva to tyzdne ale mesiace. To je len prva iteracia,
kym nezistis ze tam nemas nejaky neodhaleny bug.
Nemozes sa pozerat len na cenu kremika ktory dostanes. Ked si to cele
spocitas vratane nakladov na vyvojove prostriedky a pocet ludi ktori su
v tom zainteresovani tak ti tych 10ks vyjde neporovnatelne drahsie ako
rad-hard FPGA aj s ich vyvojovym prostredim. V pripade Xilinxu je to len
cena samotneho cipu, prostredie je rovnake...
b.