Re: Lampička na SS proud?

Dee Jay deejay@email.cz
Neděle Říjen 28 10:56:03 CET 2007

Taky mám nad stolem 11W zářivku - jak se říká DéZetku - s teple bílým
světlem. V podstatě se si s tím svítím na monitor a klávesnici - nicméně
přece jenom ta zářivka vyzařuje něco, co není úplně košer - na starém CRT
monitoru ADI byl kus plastu po zářivkou uplně vybledlý a ostatní plasty v
okolí dostaly podobný nádech (třeba klávesnice) ... Teď jsem to přestehoval
jinam a mám tu pro změnu záclonu takže čekám ,že na ní bude také časem
nažloutlý flek ....

DJ

----- Original Message -----
From: "Pavel Troller" <patrol@sinus.cz>
To: "HW-news" <hw-list@list.hw.cz>
Sent: Sunday, October 28, 2007 10:46 AM
Subject: Re: Lampička na SS proud?

> Hezké dopoledne,
>
>     chystám se na rekonstrukci svého pracovního stolu a tak řeším i
> osvětlení. Zatím tam mám normální 100W žárovku v lampičce. Není to
> špatné, ale také to není ideální. Vzhledem k tomu, že teďka budu mít nad
> stolem poličku, chci dát světlo na ní. Jen se rozhoduji co:
>
>     - normální žárovky
>     - halogenové žárovky
>     - LEDky
>     - žárovky napájení SS proudem
>
>     To poslední jsem někde četla, že je údajně nejlepší a nejšetrnější k
> očím. Co si o tom myslíte? Je to reálné a nebo je to jen pověra?

Zdravím,
  já se domnívám, že většina běžných žárovek má dostatečně velkou tepelnou
a tedy i světelnou setrvačnost, že na střídavý proud blikají jen minimálně
a tak buzení SS proudem nepovažuji za nutné. To platí dvojnásob o
halogenech,
které mají ještě mnohem vyšší pracovní teplotu než běžné žárovky.
Naproti tomu u LED bych volil dobře vyhlazené SS napájení :-).
  Jinak - každému co jeho jest - já používám pro tento účel lampičku na
malou
zářivku, ten typ, co má tlumivku zvlášť v kabelu (vypadá to jako nějaký
adaptér) a ta zářivka je ve tvaru dvou trubic, na jednom konci trubičkou
propojených a s dvoupólovým konektorem na druhém konci, má integrovaný
startér
(normální doutnavkový) a příkon 9W (do lampičky se dá strčit i tentýž typ
s 11W, ten je delší, ale těch 9W mi stačí). Ty zářivky vydrží velmi dlouho,
spotřeba minimální a cena (oproti běžné úsporce) pár korun. Dokonce ji mám
zapojenu na UPS od počítače, takže ikdyž vypadne proud, svítí mi a životnost
UPS prakticky nesnižuje.
  S pozdravem Pavel Troller