Lampička na SS proud?

Pavel Troller patrol@sinus.cz
Neděle Říjen 28 10:46:14 CET 2007

> Hezké dopoledne,
>
>     chystám se na rekonstrukci svého pracovního stolu a tak řeším i
> osvětlení. Zatím tam mám normální 100W žárovku v lampičce. Není to
> špatné, ale také to není ideální. Vzhledem k tomu, že teďka budu mít nad
> stolem poličku, chci dát světlo na ní. Jen se rozhoduji co:
>
>     - normální žárovky
>     - halogenové žárovky
>     - LEDky
>     - žárovky napájení SS proudem
>
>     To poslední jsem někde četla, že je údajně nejlepší a nejšetrnější k
> očím. Co si o tom myslíte? Je to reálné a nebo je to jen pověra?

Zdravím,
  já se domnívám, že většina běžných žárovek má dostatečně velkou tepelnou
a tedy i světelnou setrvačnost, že na střídavý proud blikají jen minimálně
a tak buzení SS proudem nepovažuji za nutné. To platí dvojnásob o halogenech,
které mají ještě mnohem vyšší pracovní teplotu než běžné žárovky.
Naproti tomu u LED bych volil dobře vyhlazené SS napájení :-).
  Jinak - každému co jeho jest - já používám pro tento účel lampičku na malou
zářivku, ten typ, co má tlumivku zvlášť v kabelu (vypadá to jako nějaký
adaptér) a ta zářivka je ve tvaru dvou trubic, na jednom konci trubičkou
propojených a s dvoupólovým konektorem na druhém konci, má integrovaný startér
(normální doutnavkový) a příkon 9W (do lampičky se dá strčit i tentýž typ
s 11W, ten je delší, ale těch 9W mi stačí). Ty zářivky vydrží velmi dlouho,
spotřeba minimální a cena (oproti běžné úsporce) pár korun. Dokonce ji mám
zapojenu na UPS od počítače, takže ikdyž vypadne proud, svítí mi a životnost
UPS prakticky nesnižuje.
  S pozdravem Pavel Troller