OT: intuice pri opravach

Pavel Troller patrol@sinus.cz
Sobota Říjen 27 16:07:55 CEST 2007

> Uz je po patku, ale dovolim si napsat, jak se take daji opravovat pristroje
> a mozna neco navic.
>
> Opravil jsem stovky pristroju z produkce Conrada v SRN. Dosti casto
> zapracovala intuice a trochu mne to zacalo zajimat.
> Moje zena byla na prasky z toho, kdyz jsem treba prisel domu a zapipal na
> mne monitor, nebo laserova tiskarna, nebo oboji. Je asi neco mezi nebem a
> zemi a ja jsem vedomne nikdy tyto vlastnosti nerozvijel. At na to ma kazdy
> nazor jaky ma.
> Docela jsem se pobavil, kdyz jsem slysel Petra Tempo na CB, jak rika kolegum
> [...]
Zdravim,
  NAPROSTO SOUHLASIM, nemohu nez potvrdit a kdyz je ten vikend, rad si pridam
par svych prihod, ktere NEPATRI do oblasti "myslivecke latiny".
  Napr. kdysi jsem byl celkem znam tim, ze jsem se vyznal v Sinclairech a
jejich klonech a tak jsem vzdycky mel ve skrini nejakou mrsinu na opravu.
Nejcasteji to byly vadne 4116 a vyhorele menice, ale ne vzdy. Ja tu vec vzdy
pripojil, zapnul - a podle "rozsypaneho caje" mne tak nejak "trklo". Povidam
kolegovi - hmm, tohle bude ROM. On na to: A jak jsi na to prisel ? Ja: Ja
nevim, ale zkus ji vymenit :-). Vymenili jsme - a slapalo. Podobne treba s
obvodem ULA. Jednou jsem ale dlouho netusil - zavada se projevovala tim, ze
pocitac kreslil sisate (deformovane, s ruznymi vyrustky a "nadory") kruznice.
Jinak chodilo vse. Opravdu VSE. Intuice rikala jasne - CPU, ale rozum neveril.
Samozrejme to bylo CPU - dosti dlouho mi trvalo, nez jsem prisel na to, ze
tak v jednom ze 100 - 200 pripadu selze (vypocte blbost) instrukce DAA. Nu a
ta kruznice - to byla sama matika a DAA tam byla velmi casto, tak se proste ta
chyba projevila.
  Tohle zatim byla ale opravdu "jen" intuice. Mam i lepsi zkusenosti. Treba
skutecne oprava "dobrym slovem". Mam proste tu techniku rad a ona to jaksi
"vyciti" a v me pritomnosti funguje. Pokud je tam skutecne neco spatne, tak
ta "oprava" nevydrzi dlouho. Stava se ale, ze si mne nekdo pozve treba na
opravu pocitace, ze neni stabilni. Prijdu, on se 2 hodiny snazi - a zavada se
proste neprojevi. Bezi jak hodinky. Odejdu, jeste pry tak den - dva je system
zcela stabilni a pak si zase zacne delat svoje. Prijdu znova - situace se
opakuje. Nakonec jsme s tim kolegou zavedli i "telepaticke opravy" - kdyz mu
to hodne zlobi, tak mi zavola, ja si na ten jeho pocitac vzpomenu, v duchu
ho "podrbu na sbernicich" a jemne zatlacim na vsechny konektory - a pry i to
pusobi :-). Inu, kdyz existuji lecitele lidi, proc by nemohli byt lecitele
stroju :-) ?
  Techto pripadu mam tolik, ze to nelze povazovat za nahodu. Nemuzu je sem
ale vsechny psat, toho by bylo na desitky stranek :-).
  S pozdravem Pavel Troller