CPU s jednou instrukci ;).

Jan Waclawek konfera@efton.sk
Středa Říjen 17 23:25:12 CEST 2007

IMHO nejaka honba za absolutnym minimalizmom je uz za hranicou rozumnosti aj pre projekt bez blizsieho ucelu. Nejaky ciel by to predsalen malo mat, a to okrem pobavenia sa aj sa nieco naucit. Ak ma byt vysledkom naucit sa popritom pracovat s programovacou logikou, budiz; aj ked takych projektov je uz na nete hafo, a IMHO vsetci ktorych by to mohlo zaujat (a su ochotni a schopni s FPGA/CPLD pracovat) su uz mimo dosah.

Na druhej strane, zaujimavych implementacnych moznosti je viac, od stavania z tranzistorov a jednoduchej logiky, cez neelektricke alebo ciastocne elektricke (napr. relatkove) systemy, az po ciste softwarove riesenia, bud ako virtualny procesor v jednocipe, alebo ako simulator na pocitaci triedy PC (a tam si kazdy uz vie predstavit nasledne moznosti). Ako to tu uz niekto uviedol, zaujimave moze byt aj tahat to po softwarovej linke, od simulatora cez asembler po kompilator ci interpreter nejakeho popularneho jazyka, a tiez po linke OS. Ina, vobec nie trivialna, linia by mohla byt vytvaranie tychto softwarovych prostriedkov tak, aby bolo mozne jednoduchym sposobom postihnut aj rozne implementacne odchylky a varianty, ktore sa u takehoto "doma peceneho" procesora s radostou daju robit v mnozstve neregulovanom trhom a realnymi poziadavkami...

Takze tych moznosti vyzitia je spusta, ten minimalizmus v tom je len jeden jediny, aj ked ako som pisal, marketingovo mimoriadne zaujimavy, prvok...

---

Len tak pre zaujimavost, jeden taky primitivny akoby-RISC sa nachadza(l) vo video-grabovacich cipoch Brooktree (neskor Rockwell neskor Conexant :-) ) Bt8x8, mal za ulohu prenasat udaje z vnutornej malej vyrovnavacej pamate na zbernicu (PCI), pricom kvoli moznym roznym formatom (pocet pixelov na riadok, pocet riadkov na snimok, rozne usporiadanie udajov v ramci pixelu) bolo treba mat znacnu flexibilitu tohoto prenosu, tak namiesto hardwaru s hromadou konfiguracnych registrov to navrhari vyriesili akymsi primitivne programovatelnym strojom...

JW

PS. Ak chcete ozaj exoticku, a pritom skutocne vyrabanu, mikroprocesorovu architekturu, pozrite si Signetics 8X300. Vzdialena podobnost s jednou velmi popularnou mikrokontrolerovou rodinou nie je vobec nahodna...