OT: Flame textovy vs. graficky, Was: hyperterminal

Pavel Troller patrol@sinus.cz
Sobota Říjen 13 21:10:40 CEST 2007

> Mate i nemate pravdu - kdyz budu neco potrebovat delat 1000x a zejmena neustale, tak jsou samozrejme psane povely mnohem efektivnejsi.
> Kdyz bude potreba delat neco obcas a pokazde neco jinyho, tak si zkuste, jak bude efektivni procist helpy, kolik s tim stravite casu na to, aby jste pak mohl efektivne napsat jeden prikaz a pak zase nekolik mesicu ne, priste pojedete po helpu zas. Nemluve o tom, ze nekdo ma lepsi pamet "grafickou", nez aby si pamatoval spoustu povelu a knim jeste do ktereho okna nebo spis do ktereho souboru je to potreba zapsat.

Zdravim,
  k tomu bych rekl jednu vec. Pokud jste odbornik v urcitem oboru (napr. telekomunikace), pracujete s ruznymi zarizenimi, ale pokud tato zarizeni maji prikazove ovladani, byva si dost podobne, prestoze jde o zarizeni ruznych vyrobcu. Dokonce ITU mela snahu a vytvorila jazyk MML, ktery by mel dialog clovek-stroj standardizovat. Dnes se jej bohuzel drzi jen nekteri vyrobci telco techniky. MML je koncipovano tak, ze jazyk ma pevna pravidla (syntaxi), ale vyrobce zarizeni muze dodat svuj slovnik. Takze treba zrizeni ucastnika v systemu Ericsson MD110 se "rekne":
  EXTEI:DIR=2345,EQU=1-2-20-5,CAT=10;
zatimco v systemu EWSD to je:
  CRSUB:DN=2345,EQN=1-2-20-5,CAT=MS;
V obou pripadech by asi bylo treba pridat jeste par parametru, ale vsimnete si, jak si je ten jazyk podobny a presto jiny. Syntaxe je tataz, slovnik se lisi.
Pokud se tedy naucite syntaxi MML, pro dalsi zarizeni uz musite "jen" vstrebat jeho slovnik, coz nebyva tak tezke, protoze i ty prikazy, co vypadaji na prvni pohled krypticky, jsou mnemotechnickymi zkratkami (EXTEI = Extension Initiate, CRSUB = Create Subscriber, atd...).
Hodne jinych zarizeni pro zmenu prevzalo ovladani podobne, jako maji routery Cisco. Tj. textove prikazy, v libovolnem miste je mozno dat treba otaznik nebo jiny symbol a vypise se napoveda. Pokud to zarizeni vidim poprve, obvykle ani nemusim sahat po manualu, ale brzy se s nim "domluvim" a naucim se "jeho jazyk". Dalsi komunikace probiha pak velmi snadno. Nastesti uz je jen velmi malo zarizeni, ktere by vypsalo jen prompt a cekalo prikazy v presnem tvaru bez jakekoliv napovedy. Po pravde receno, takove uz jsem nepotkal hodne dlouho (a nebo ano, ale slo treba jen o ladici rezim, ktery neni urcen pro obsluhu beznym personalem).

S pozdravem Pavel Troller