Prijem DVB-T respektive utlum signalu ?

Jaroslav Buchta buchta@compelson.cz
Úterý Listopad 6 10:22:50 CET 2007

Problem bych videl v tom zesilovaci, na to neslo chytat ani normalni TV,
furt to nekde kmitalo, nebo bylo prebuzene, nebo co. Vyhodil jsem to a
koupil poradny zesilovac. DVB je na zesilovace asi ještě citlivejsi,
zkusil bych ten kus dratu ;-)

-----Original Message-----
From: hw-list-bounces@list.hw.cz [mailto:hw-list-bounces@list.hw.cz] On
Behalf Of zoodiskus@vol.cz
Sent: Tuesday, November 06, 2007 10:04 AM
To: hw-list@list.hw.cz
Subject: Re: Prijem DVB-T respektive utlum signalu ?

Snad me znalejsi neodsoudi, ale zjednodusene je to asi takto: BH vysila
DVB-T 58k 770MHz vykonem 100kW coz odpovida napetovemu ekvivalentu (75
Ohmu) 2740V (189dBuV, 80dBm). 2740V je teoreticke napeti, ktere by
muselo byt na plvlnnem dipolu, aby tento mohl vyzarovat 100kW, v realu
tam maji nejake lepsi anteny, tudiz maji nizsi napeti, ale pro vypocet
to je jedno. Pro 58 kanal plati, ze signal ma utlum 86dB/km. Jinak
receno 1km od anteny Bukove hory bude teoreticky signal o sile
189-86=103dBuV, pricemz kazdym zdvojnasobenim vzdalenosti se signal
zeslabi o dalsich 6dB,pokud se vzdalenost zvetsi na desetinasobek utlum
stoupne o 20dB. Z vyse uvedeneho lze snadno spocitat, ze 40km od
vysilace bude 189-86-20-6-6=71dBuV (v km 10km*2*2). Jedna se o silu
signalu na pulvlnem dipolu v miste 40km od vysialce Teoreticky by
vzhledme k citlivosti prijimace melo 71dBuV stacit, problem je, ze tento
vypocet neobsahuje korekci na deformaci Fresnerovy zony, chceteli vliv
prekazek na trase, tato korekce je nejcasteji 6-20dB, prave v zavislosti
na morfologii terenu, nicmene jak tu nekdo nanesl jeden dva panelaky a
muze to byt i 71 :-).

Pokud pouziji misto teoretickeho plvlnneho dipolu nejakou lepsi antenu ,
treba klasicke sito, ktere ma na 58kanale zisk 10dB tak bych u me doma
mel mit signal 71+10=81dBuV a tak se nedivte , ze se divim, ze nic
nevidim. Zvlaste, kdyz na kopci za barakem (cca 400m) mam retranslacni
vysilac, ktery bere signal z Bukovky a kamarad vedle v panelaku DVB-T
chyta na 12cm prut, ktery dodavaji k PC TV karte s 80% kvalitou. Problem
je, ze jak na potvoru nemam solidni antenu a mereni jsem delal s sitem ,
ktere ma integrovany zesilovac a s Pinnacle USB PCTV Hybrid Pro Stick
330E u ktereho se mi nepodarilo zjistit citlivost prijimace, jinak
receno nevim zda neco chytam nebo zda bych chytal , ale zesilovac v
antene mi to prebudil, ci jinak dokur...

Doufam, ze jsem se ve vypoctu nijak zasadne nesekl a nesirim tu bludy,
nicmene on je stejne cely vypocet pro kocku :-)

Problem je, ze nemam , zadnou solidni an

>Můžete ten výpočet trochu rozvést?
Hodnotu výkonu jste zjistil jak?
Docela by mě to zajímalo.
Děkuji.