I2C, jak dlouha muze byt ?

Jan Waclawek wek@evona.sk
Čtvrtek Květen 17 11:52:04 CEST 2007

RV wrote:
 > na druhou stranu pokud ma zarizeni povoleno 0-xkHz na hodinach (tedy
 > plne staticke taktovani) tak by to mohlo chodit hodne daleko

Mno praveze to nie je jediny predpoklad (inak AFAIK I2C ako norma
PREDPISUJE moznost plne statickeho taktovania).

Zakladny problem s "clockovanymi" protokolmi (ako je I2C/"TWI" alebo
SPI/microwire) je poskodenie tych hodin, co sa pomerne tazko naprava,
najma ak sa s tym nerata. Rozvediem to.
Na dlych vedeniach nastava pomerne lahko niekolko javov: odrazy,
presluchy (casto aj kvoli neadekvatnej "navratovej" zemi spolocnej pre
viac signalov), rusenie. To vsetko moze lahko vniest do hodin parazitne
"chlpy". U protokolov, kde je nejakym sposobom "vopred dohodnuta"
prenosova rychlost (ako je to napr. u RS-232), je mozne pomerne lahko a
ucinne taketo "chlpy" odfiltrovat. U I2C, ak je realizovany ciste
hardwarom, su sice dohodnute filtre (kvoli comu je to vlastne obmedzene
na tych 100 ci 400 kHz ci 1MHz), ale je tlak na to aby tie zariadenia
vedeli prave tu najvyssiu moznu frekvenciu, a nemozete si vybrat, ze
chcete pomalejsie zariadenie s lepsou filtraciou. Trocha sa tomu da
pomoct externymi prvkami ("tvrdy" pullup, rozne kuzlenie s RLC), ale da
sa tym vselico aj pokazit.

Dalej sa u I2C mozu hodiny oproti datam rozne posunut (kvoli roznemu
zdroju hodin a dat pri odpovedi SLAVE); ale to nie je zase az taky
zavazny problem.

Takze samotne "ide to pomaly" vlastne nestaci.

Skratka a dobre, tych problemov moze nastat viac. Nechcem tym povedat,
ze je to nemozne, len sa to tak jednoducho nema pouzivat.

Takychto veci je v nasej brazi viac. Niektore veci - normy, postupy,
integrace - su "vymyslene" a je v nich zabudovana prave ta skusenost s
roznymi moznostami zlyhania; ak sa pouziju tak, ako sa maju, tak sa
vacsinou na ne da spolahnut a bodka. Lenze potom to cloveka zacne lakat:
a nedalo by sa to predsalen troska znasilnit? No, dalo; ale ta
"zabudovana bezpecnost" je fuc, a musite si to vlastne vsetko znovu sam
osetrit a vyskusat... A je otazne, ci to stalo za to.

Hm, mam pocit, ze by som mal zacat pouzivat trocha hrubsie vyrazy, aby
som Kostu vedel zastupit vo funkcii konferoveho hundrosa trocha viac
adekvatne... :-)

JW

PS. Jedna z mnohych diskusii na danu temu:
http://www.8052.com/forum/thread.phtml?thread=135363