stari elektroniky a baterek
Vlada Andel
vaelektronik@vaelektronik.cz
Pátek Květen 11 00:33:26 CEST 2007
No me te taky libi jednoduche systemy tam kde ta slozitost neni nutna, ale
prece jen po 20-30 letech provozu bych cekal narust poruchovosti z duvodu
stari. Spis bych cekal ze se dneska bude delat neco podobneho tomu staremu,
overenemu, jen udelane moderni technologii. Cetl jsem si o Dukovanske
elektrarne a fakt se mi to libilo. Regulace tam maji analogove (opravdu
blbuvzdorne) a protoze se tehdy bali spolehlivosti, vicenasobne zalohovane.
Dnes je to uz davno povymenovane za moderni provedeni, ale princip zustal a
i to vicenasobne jisteni (i kdyz uz by stacilo mit to jen dvakrat). Takze
maji vyrazne vyssi spolehlivost, nez je jinde bezna.
Jo a s FRB konektory pry mela nase strana a vlada prusvih :-) FRB konektory
byly drahe, ale dobre. Francouzi to pry pouzivali hlavne do vojenskych
zarizeni a u nas se to cpalo do vseho. Pry soudruzi museli vysvetlovat jak
je to u nas s tim mohutnym zbrojenim :-))
Andel
----- Original Message -----
From: "Saša Svobodová" <sasa.svobodova@centrum.cz>
To: "HW-news" <hw-list@list.hw.cz>
Sent: Friday, May 11, 2007 12:08 AM
Subject: Re: stari elektroniky a baterek
Hezký den,
odpovídáte si sám. Náš KOMPAS funguje spolehlivě (ťuk ťuk ťuk) jen
občas nějaká blbina, ale jinak pohoda. A když se něco potentočkuje, dá
se jezdit na ruční provoz a nebo pak na nouzový provoz. Systém s tím
počítá.
ESA co je jen o pár set metrů dál je samý počítač, sítě, optické
kabely ... a furt to zlobí, furt něco nefunguje a jezdí na to servis.
Když se jednou porouchal adaptér od switche spojující záložní a hlavní
počítače, tak se nejezdilo na celém nádraží. Systém nemá možnost
nouzového či ručního provozu ...
Rozhlasová ústředna funguje už desítky roků bez potíží, teďka k nim
dodělali nějaké "trajborty" tomu říkají a je to furt zaseknuté nebo
jinak porouchané ...
Nové závorové systémy hlídají všechno možné. A pak se sveze pavouk
na pavučině a zastíní optické čidlo, následně se vyhlásí poplach protože
"nesvítí" žárovky (a je jedno že proudová relé jsou natažená). Nebo
foukne vítr a padající břevno se o sekundu zpozdí, výsledek - porucha na
závorách, a nastane "padák" návěstidla se přepnou na "Stůj" a podobně.
Jde o to, že systémy na dráze rozhodují o životě a smrti
cestujících. Zní to dosti drasticky, ale je to tak. Popravdě více věřím
elektomechanice co má část systému vz. 1890 či AŽD71 než těm novým
počítačovým systémům. A FRB konektory jsou jedny z nejlepších co znám,
až na pár much co mají.
Z Ústí nad Labem zdraví a hezký den přeje
Saša K. Svobodová
*****************************************************************
web: http://www.sasa.monty.cz
mail: sasa (tečka) svobodova (zavináč) centrum.cz
mobilni mail: svobodova (tečka) sasa (zavináč) vodafonemail.cz
ICQ: 260 344 186
*****************************************************************
Vlada Andel napsal(a):
> Dnes jsem byl v plzenskem depu a taky jsem zabloudil do jejich
> elektronicke
> dilny. Meli tam nastosovane jakesi desky jeste s FRB konektorama, podle
> vzhledu to vypadalo na "poctivou" predrevolucni vyrobu. Tak me napadlo -
> ze
> se v kosmickem prostoru pohybuji sondy s 30 let starou elektronikou, no co
> se da delat kdyz to jinak nejde. Dalsi, modernejsi by se do toho mista
> dostaly zas az za 30 let. Ale proc tohle jezdi na lokomotivach a mozna to
> rozhoduje i o nasi bezpecnosti? Nema to takhle nahodou uz na sebe davno
> vydelano? V baterkarne jsem se ptal na zivotnost NiCd baterek. Pred 5 lety
> vyhazovali clanky vyrobene v roce 1970. To v tezkem draznim provozu
> povazuju
> opravdu za uspech. Ostatne i ja ve sklepe, kam neni zavedena elektrika,
> svitim z 20 let starych NiCd baterek (10x KPL24). Jednou za 1/4 roku
> nabiju,
> tak po 5 letech menim louh a jinak se nestaram.
> Andel
_______________________________________________
HW-list mailing list - sponsored by www.HW.cz
Hw-list@list.hw.cz
http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list
Další informace o konferenci Hw-list