chladice do CASE a snizeni otacek

Miroslav Sinko sinkomiro@rocketmail.com
Čtvrtek Květen 3 18:59:46 CEST 2007

Nech ma teda PC prikon 100W, potom sa 15W vyziari v zdroji. To je
myslim dost.

Par poznamok k teme chladenia:

-Teplo vzniknute kdekolvek v PC sa drzi hlavne hore a odtial ho treba
dostat von. Ak nechceme srihat nove otvory, tak kade inde, ak nie
zdrojom, ktory je najvyssie?

-Najlepsie je teply vzduch odvadzat priamo z miesta, kde vznika. Vela
tepla vznika v CPU a grafike. Je vhodne pridat na zadnu stenu skrinky
dalsi ventilator tahajuci vzduch von - miesto je pren pripravene.

-Ak by ventilator zdroja mal fukat dnu (pripadne dalsie ventilatory
tiez dnu) a odvod von by mal byt len tak "vsak on si cestu najde", tak
by sa teply vzduch viril vo vnutri a teplota v skrinke pri vsetkych
komponentoch by stupla. To si mozte vyskusat.

-Skrinky ATX boli nie nadarmo skonstruovane tak, ze vpredu _dole_ sa ma
chladny vzduch tahat dnu (okolo HDD), pretiahnut sa ma celou skrinou a
vzadu _hore_ vyfukovat von.

-Poukazovat na serverove riesenia je pekne, ale tam je konstrukcia
skrinky patricne navrhnuta. ATX skrinka je navrhnuta inak.

-Co sa prachu tyka, nemusi to byt take zle. Pocitac treba umiestnit
aspon par cm vyssie nad podlahu. Tym sa znizi mnozstvo nasavaneho
prachu. No a obcas treba vnutrajsok skontrolovat a ocistit. Nie je to
snad take hrozne.

-Ak by ste pouzivali nasavacie ventilatory s filtrami proti prachu, ake
jemne by tie filtre museli byt? Neobmedzovali by prud vzduchu? T.j.
nebolo by treba vykonnejsie a teda hlucnejsie ventilatory? A co
zanasanie takych filtrov? Nebolo by tiez na ujmu prietoku vzduchu?
Takze aj tie by bolo treba cistit.

Osobne mam tiez stiseny PC, podobne som upravil aj dalsie 2:

-Ventilator v zdroji spomalit, staci aj odporom.
-Pridat dalsi zadny ventilator, ak vojde, tak 90x90. Tiez spomalit.
Tymito 2 ventilatormi sa cca zachova prietok odvadzaneho vzduchu, ale
vyrazne klesne hluk.

-Ak vam nejde o pretaktovavanie, treba zistit, pri akom nizsom napati
este pracuje spolahlivo CPU (napr. moj Athlon XP 1700+ s nominalnym
napatim 1,5V bezi na 1,225V). Vyrazne tym klesne jeho prikon =>
spomalit ventilator CPU.
-Ak huci ventilator na grafike - odmontovat a pod grafiku vhodne
upevnit ventilator 80x80, samozrejme spomaleny.

Toto su najjednoduchsie upravy, dalo by sa laborovat s regulovanymi
otackami, ale aspon mne popisane znizenie hluku plne postacuje a navyse
aspon mne viac vadi zmena hluku pri regulacii (skusal som), ako
konstantna hladina.

miro

PS: schemy regulatorov su napr. na http://www.belza.cz/
PS2: bola tu otazka na zapojenie ventilatora medzi 12V a 5V vetvy
zdroja. Protiotazka: co sa stane ked vo ventilatore nastane skrat?