LED 160 lm/W a co na to oci ?

Jan Waclawek wek@evona.sk
Pátek Březen 16 17:31:31 CET 2007

Nemam prakticku skusenost ale niekolko piatkovych poznamok:

clovek je evolucne prisposobeny na slnecne svetlo, co ma rozplizle
spektrum, v case sa meni pomaly a je znacne rozptylene v atmosfere.
Ergo, cokolvek co sa od tejto charakteristiky odlisuje, _moze_ (a
nemusi) byt problem (inaksie povedane, bezproblemove osvetlenie je take,
co ma vsetky charakteristiky rovnake alebo co najpodobnejsie - aby to
clovek nemal sancu rozoznat hoci aj podvedome alebo nejakym dlhodobym
mechanizmom).

Mno takze umele zdroje svetla su:
- klasicka edisonovka
   - blikanie riesi tepelna zotrvacnost vlakna
   - spektrum je rozplizle ale trocha blizsie cervenej nez by malo byt;
lenze kupodivu to vacsina ludi zvlada lepsie nez ked by to bolo blizsie
k modrej ("teple" vs "studene" svetlo)
   - rozptylenost sa riesi montazou a zvacsa je pomerne dobra vdaka
takmer vsesmerovej vyzarovacke

- halogenka
   - blikanie je ako u klasiky
   - spektrum je lepsie
   - rozptylenost sa casto zamerne kazi ("bodovky") aby "vyniklo to
nadherne svetlo". Oni totiz pri tej istej spotrebe nesvietia o tolko
viac aby to odovodnilo ten rozdiel ceny, tak sa nahana osvetlenie na
plochu aby to vyzeralo lepsie.

- vybojky - je to tragedia, uplne vsetko okrem ucinnosti je horsie ako u
ziarivky, co je vlastne takmer to iste ako nizkotlaka ortutova vybojka

- ziarivka
   - blika ako hovado :-) mno riesi sa to jednak elektronickym
predradnikom kedy blika uz tak rychlo ze sa zda ze neblika (ale ktovie
co vsetko si hifistove oko vsimne... :-) ), tiez trocha pomaha dlhsi
dosvit luminoforu (naozaj, preco sa nepouziva dlhsi dosvit, je drahy
alebo malo ucinny?)
   - spektrum - nasledkom miesania luminoforov (pomerom modrej, zltej a
cervenej sa dosahuje "teple" a "studene" svetlo) je kadejake ale
rozhodne viac ciarovite nez rozplizle - nic moc
   - rozptylenost je vdaka velkej vyzarovacej ploche dost slusna
   - dodatocny nepriaznivy efekt je vrcanie starych teslackych tlmiviek
:-( (prip. v najhorsom pripade kvapkanie oleja... :-((( )

- LEDka - zatial nie su bezne svietidla na strop a na stol, takze to
porovnanie bude trocha nefer
   - blika tak ako ju napajate - obavam sa, ze vselijake vymysly typu
menic a PWM tomu nepridaju; ale povedzme ze nie je problem
   - spektrum je cista tragedia, vyrobcovia su radi ze tomu ludia su
ochotni hovorit biela... :-(((
   - ma prirodzene bodovy charakter, to je urcite zle, ak sa neobali
rozptylovatkom; lenze podobne ako u halogenky, kedze svieti urcite
daleko menej nez ste za nu zaplatili, budu sa vyrobcovia snazit vypalit
oci co najmensim vyzarovacim uhlom (to je to na co som tou poznamkou co
je uplne dole mieril) a nie zeby este pridavali rozptylovatko...

Nie som odbornik na osvetlenie takze pokojne ma sprdnite. Nakoniec je
piatok...

wek