Seznamovani se s linuxem

Jozef Racek Jozef_Racek@tempest.sk
Čtvrtek Březen 8 08:52:55 CET 2007

Nechcem podcenovat znalosti ludi v tejto konfere, ale skuste mozno aj  na

linux@lists.linux.sk

Pripadne na ceskom ekvivalente.
Tam je pravdepodobnejsie, ze najdete niekoho priamo vo vasom okoli, kto
vam s tym pomoze.

Mam pocit, ze v tejto konfere su ludia, ktori musia na seba zarabat a s
ich casom je to horsie...
Poradia, ale s nejakou pomocou na mieste to byva trosku horsie.

Na linuxovych konferach je aj kopec studentov, ktori maju podstatne
viacej casu a ich vedomostny potencial je
v tejto oblasti viac ako dostatocny.

Linux distribucie mavaju vsetky programy, ktore budete potrebovat v
sebe, a ak nie tak su velmi jednoducho dohladatelne a stiahnutelne na
web-e ako pripravene funkcne balicky pre konkretnu vami zvolenu
distribuciu a jej verziu ( to odporucam dodrzat).

Predpokladam, ze budete potrebovat ( v zatvorke uvadzam niektore
priklady, z ktorych sa da odrazit )
firewall (iptables),
antivir (clamav),
antispam ( spamassasin)
suborovy server (samba )
tlacovy server ( samba )
proxy server ( squid)
mailovy server ( postfix, sendmail - radsej nie -> narocny na konfiguraciu)
office programy ( openoffice -> nahrada za word, excel, powerpoint, ...)

Zkalady - popisy ako co urobit a ko sa to sprava - tych je velmi mnoho -
verim, ze v nich tapate.
Niekde treba zacat - takze jeden z mnohych...

http://www.cevaro.sk/

A teraz citliva otazka na flame:
Najlepsia distribucia -> to je zvacsa ta, v ktorej sa vyzna co najviac
ludi v NAJBLIZSOM okoli, aby vedeli poradit a prip. pomoct,
alebo aspon jeden, ktory je velmi dobry kamarat a vzdy poradi.

pre mnoho veci su napisane HOWTO

Takze ak potrebujete rozchodit napr. mailovy server - tak do googlu dat
howto setup mail server
alebo
howto setup internet server

Pre zmensenie poctu odkazv je mozne do vyhladavania pridat nazov
distribucie.

Takmer vzdy sa najde step-by-step postup, ktory ked urobite podla
popisu, tak to bude fungovat.

Ku kupenym programom na WIN by som nebol az taky skepticky - realne sa
da mnoho programov SPOLAHLIVO rozchodit pod WINE - nie je to iba
emulator ako by sa zdalo !
V sucasnosti uz nepotrebuje dll-ka z distribucie M$, takze je to aj z
hladiska licencii ciste.

Poznam mnozstvo pripadov, ked ziskove organizacie - firmy, obchody,
lekarne bezia svoje databazy (povodne urcene na DOS, alebo WIN) na
linuxoch pod DOSEMU a WINE, vratane pracovnych stanic a odozvy maju
vyrazne rychlejsie, ako mali ked bezali vsetko
na M$.

Dodo Racek