Na jakem MCU (hotove desce) nejlepe zacit s embendded Linuxem?

Michal HW michalgregor@centrum.cz
Sobota Červen 23 15:14:45 CEST 2007

Zdravim,
trosku tady zapasim s PICemi a HT PICC.
Docela by mne ten Linux zajimal, tedy pokud odladim aplikaci na normalnim PC
a pak ji nahraji do cilove desky. Jsou rozdily v implemantaci Linuxu na ARMu
a PC?
Moje aplikace potrebuje 128KB SRAM pro data, trochu FLASHe tak 100KB pro
vlastni program.
K tomu aspon 4 COM porty, par AD vstupu (externe na COMu), nejaky displej a
klavesnici. USB se hodi pro logovani dat a nahrani upgrade.

(Program jsem psal mesic na PC v BC++, zvetsi casti fungoval. Nasledne
odladeni na PICC18 zabralo pul roku.)

Michal Gregor

----- Original Message -----
From: "Jiri Bezstarosti" <jiri@bezstarosti.cz>
To: "HW-news" <hw-list@list.hw.cz>
Sent: Saturday, June 23, 2007 2:13 PM
Subject: Re: Na jakem MCU (hotove desce) nejlepe zacit s embendded Linuxem?

Bud se nikdo nema k odpovedi a nebo jsem neco prehledl, tak to zkusim ja.

Z hotovych desek se da opatrit deska s S3C2410 (200MHz ARM9) nebo
S3C2440 (400MHz ARM9), vybavena 64MB SDRAM, sitovkou, zvukovkou, IDE
rozhranim pro HDD z notebooku, SD CARD slotem a rozhranim pro TFT
display. Abych nezapomel 2x USB host, nebo 1x USB host a 1x USB device
(jak to nakonfigurujete), 5x seriak, RTC, NOR FLASH, NAND FLASH,
univerzalni IO ... i tak jsem asi jeste neco zapomel.

Pochopitelne se toho da opatrit vice od ruznych vyrobcu s ruznou
vybavou, ale o tomhle pisu, protoze to mam zrovna ted na stole, tedy
desce s S3C2440 na 400MHz. Jiste Vas bude zajimat cena. Takze kdyz to
vsechno sesypu na jednu hromadu a prepocitam ceny a pripoctu ceny za
dovoz, dostaneme se i s TFT displejem s touchscreenem 640x480x18b v
kusovce na nejakych 15kKc (plus minus autobus). Ja vim, neni to
nejlevnejsi moznost, existuji i vyrazne lacinejsi reseni, ale tohle ma
na sobe fakt uz vsechno mozne a prehraje Vam to i video (o MP3 a
podobnych "jednoduchostech" nemluve). Navic dostanete i CD - podle
navodu jsem tomu predflashnuty Linux vymenil za jiny z CD, protoze jsem
pouzil display od jineho dodavatele, nez pro ktery to je primarne
naflashovano behem chvile (kdyz si odmyslim jak dlouho jsem se
odhodlaval a studoval vsechno okolo, "jak se na obra musi").

Problemy s tim nejake jsou, to nezastiram, neni to uplne bezproblemova
vec pro kazdeho, clovek uz proste musi alespon trochu vedet co dela a
nebo umet cist a take mit kralovskou trpelivost na to, ze mu treba nikdo
nevysvetli, ze touchscreen blbne proto, ze osy X a Y jsou vsude stejne,
ve vsech dokumentech, vsude na webu, ale bouhuzel nekde vznikla chyba a
tak jsou prohozeny X a Y osy ;). Tohle uz fakt chce dost trpelivosti,
necekejte, ze vsechno pujde na prvni ranu. Nebo to nechodi a nakonec
zjistite, ze 3m USB kabel je dlouhy (pac ten kabel za par kacek stoji za
h....) a po zkraceni na 50cm problemy zmizi. Takze to ze Windowsy
nevidely desku na USB je jednim blbym kabelem - USB FLASH klicku na jeho
konci se taky nechtelo, na propiskani je kabel O.K.

Pokud to chcete levneji (a to vyrazne, pokud Vase prace nic nestoji,
nebo draze pokud je draha), prostudujte si co na webu najdete k
AT91RM9200 nebo AT91SAM9260 (oba mam v kusovce skladem) a postavte to.
Nebude to sice bez externiho radice mit TFT display (to proto, ze tohle
neni BGA a vsechny typy s radicem TFT jsou bohuzel jen v BGA pouzdre),
ale pokud staci pidi, muzete pouzit i display z mobilu, ktery uz ma
radic na sobe. Pro spoustu aplikaci je ale display uplne zbytecny a
konzole na seriaku je naprosto dostatecna. Jinak tyhle ARM9 potrebuji
pridat pamet, nejcasteji se pouziva SDRAM a pak nejakou pamet k
nabootovani (lze pouzit i SD nebo MMC karta). SDRAMky mam skladem take,
stejne jako sloty pro male SD karty. Pak budete potrebovat asi neco na
sit. Mel bych tady DP83848 a MagJacky (konektory s filtry a trafem),
takze 100Mb sit lze pridat docela snadno. Podpora Linuxu pro DP83848 pro
AT91RM9200 je v jakemsi patchi. Zvukovky bych mel UDA1341TS.

Uz ale vidim tu hruzu z toho to smontovat ;).

Take se da opatrit modul s S3C2410 na 200MHz a 64MB SDRAM v provedeni
SO-DIMM. Tohle radic TFT ma, ovsem musi se to dovezt zvlast a to neco
stoji, specialne v kusovce a teprve uvazuji, zda to budu nabizet. Praci
s HW to usetri tak napul - tech nejvic dratu sbernice a veci kolem CPU
jsou zapojeny. Ma to na sobe i NOR pamet k nabootovani. Je to bohuzel
ale vec malo masova - pro velkou vyrobu to asi nebude ono a pro spoustu
mensich a amateru je i prace se SO-DIMM slotem jeste moc (myslim navrh
desky a osazeni).

Ale nezoufejte, muzete mit rychly MCU bez Linuxu, pro ktery se da dobre
psat v C. Verte mi, ze Vam ten Linux v tomhle pripade chybet nebude (on
by se ani nevesel). Mam tady AT91SAM7S256 a to bud jako cely kit, nebo
jako AT91SAM7S256 v redukci se vsim co potrebuje k behu na desce. Je to
50ti vyvodovy DIP s rozteci rad 800mil. Je to velice nove, sice uz
otestovane, ale ach ouvej, ta dokumentace ...
Ceny:
Modul osazeny AT91SAM7S256 stoji 998,-Kc vcetne DPH.
Modul osazeny AT91SAM7S64 stoji 898,-Kc vcetne DPH.

Mozna se Vam to bude zdat moc, ale kdyz si uvedomite jaka je to piplacka
s par kusy, navrh te redukce, studium co a jak, nechat vyrobit desky,
osadit to ... je to vlastne zadarmo.

Cena desky pod to (aby to byl cely kit) bude srovnatelna, tedy okolo
2000Kc za cely kit. Nepotrebujete k tomu nic jineho nez PC s USB portem
(muze to bezet napajene jak uplne externe, tak z USB). Pres to USB to i
vyprogramujete, ani nepotrebujete J-TAG, ale pouzit se pochopitelne da a
prispiva pohodli.

Mrknete na stranky http://www.atmel.com/ a najdete si AT91SAM7S256 a
stahnete co k nemu je. Pak si  stahnete WinARM (ale moznosti je vice,
neni to jedina) a muzete zacit zkoumat a kompilovat priklady. Jde to
snadno, za hodku co jsem to poprve zprovoznil jsem proti tomu ARMu hral
po seriaku sachy (jen jsem na nej naportoval jedny co jsem nasel na
webu). Tu hodku berte s rezervou, u takovych akci cas desne leti ;).
Protoze byl ale prvni muj zkouseny kousek AT91SAM7S64, ma dost malo
pameti (16kB SRAM, 64kB FLASH), takze jsem tem sachum musel kapanek
ublizit a hralo to pak jak ponocny - dostal dvakrat vyprask a pak mne to
prestalo bavit. Priste do toho naportuju nejake lepsi a pouziju
AT91SAM7S256 (64kB SRAM, 256kB FLASH), ktere mam ted take skladem.

Takze kdyz to shrnu, napiste mi co vsechno od toho chcete, co je nutne a
co jen volitelne, a ja Vam mohu dat nabidku, k cemu vsemu Vam mohu dopomoci.

Mohl bych psat tyden a stejne bych nebyl u konce, takze pokud nekdo neco
takoveho chcete, ptejte se a to radeji naprimo, ne vzdy si najdu cas
cist konferu, protoze jsem usoudil, ze nekdy ji cist je opravdu skoda casu.

--
Jiri Bezstarosti
siliconbrain