Dostupnost procesoru AMD X2 Athlon se spotrebou 45W

Pavel Troller patrol@sinus.cz
Úterý Červen 12 14:27:29 CEST 2007

> Cool'n'Quiet
> http://www.amd.com/us-en/Processors/TechnicalResources/0,,30_182_871_13118,00.html
> ale osobni zkusenosti nemam.
>
> Martin Hanek

Zdravím,
  řekl bych, že podpora v Linuxu bude přímo úměrná kvalitě ACPI podpory
příslušného motherboardu. Linux umí ve svém ACPI poměrně dobře volat standardní
ACPI metody pro řízení spotřeby CPU (C-stavy), ať už jsou definovány pomocí
starší metody ve FADT tabulce (P2_LVL_* a P3_LVL_*), tak i dle novější
specifikace (metoda _CST v DSDT tabulce). Bohužel však některé základní desky
mají ACPI BIOS buďto plný chyb, nebo záměrně "vykastrovaný" - např.
P2_LVL_LAT bývá nastaveno na 101, což je explicitní zakázání použití stavu C2
"postaru", a metoda _CST v DSDT chybí. K takové desce bývá přibaleno CD s
ovladači pro jistý majoritní OS, který tuto funkcionalitu řeší "po svém". A
uživatelé Linuxu ostrouhají mrkvičku, protože toto CD jim je jaksi k ničemu
a základní podpora v BIOSu nefunguje.
  Škoda, že s těmito CPU bude asi zatím jen málo zkušeností. Já jsem nyní
velmi spokojen s Intel Core2 Duo, kde sice C-stavy v Linuxu nefungují (běží to
pořád v C1, který funguje vždy), ale to CPU už i v C1 šetří natolik, že je
nejchladnější částí počítače (chladnější než chipset motherboardu nebo disk),
a to se samozřejmě větrák jen tak převaluje na nejnižších možných otáčkách,
a ještě k tomu to mám overclocknuté ze 2.4 na 2.6 GHz :-).

     S pozdravem Pavel Troller