domaci automatizace

Novotný Pavel novotny.pp@atlas.cz
Úterý Leden 30 10:02:47 CET 2007

Neda mi nereagovat.
Nebrat prosím osobně myslim, že sám bydlite v něčem kde většina zdi je EPS.

Ne kazdy zije tak, ze domu chodi v 17:00, osobne si, asi jak starnu, cim dal
tim vice uvedomuji, ze prozit zivot ve spechu, kdy se rodina sejde vecer v
17:00 neni to prave orechove. Stejne tak chozeni pro drevo pres dvorek nebo
jeho rezani a stipani muze byt pro zivot mnohem dulezitejsi nez to chozeni
do prace. Nicmene tohle bylo jen takove rypnuti si do zivotniho stylu a toho
co je zivot a jeho kvalita. :-)
Hlavni na co jsem chtel reagovat jsou nizkoenergeticke domy a jejich
problematicka navratnost.
Tohle neni pravda, presneji nemusi byt pravda, pokud stavi clovek, ktery o
tom neco malo vi a stavi s rozumem.
At neplacame prazdnou slamu, nejvetsi tepelne ztraty u domu jsou obvodovym
zdivem, stavebni prumysl a cihlari mohutne doporucuji stavet z 44Si cihel,
m2 takove zdi vyjde na cca 1700Kc (postaveno ukrajiskou silou) R=4, pokud
sahnete po sendvici cihla 24PD na to nalepeno 20cm EPS+ kontaktni fasada
stoji m2 cca 1600 a R=7. Mam konstrukci s parametry velmi slusneho NED,
mozna atakuji i PD a postavil jsem za stejno nebo mozna i levneji.
Dalsi velke ztraty zpusobuje je vetrani. Klasicka koncepce, je instalovane
nejake teplovodni topeni, nejcasteji radiator, primotop, v lepsim pripade
podlahovka, vetrani otevrete si okno, v lepsim pripade okno s
mikroventilaci. Dusledky, v baraku se prasi, je obtizne zajitit sravnou
vymenu vzduchu, odvod exhalatu a vlhkosti, teplo unika oknem a netesnostmi
domu.
NED reseni, misto trubek taham v podlaze 5cm vysoke vzduchovody.
Cerstvy vzduch nasavam pres 20m kabalizacni roury v hloubce 2m.
Odpadni vzduch prozenu rekuperatorem a jeho teplem predehreji vzduch
nasavany, topim tim, ze dohrivam vetraci vzduch.
Vyhody, diky zemnimu registru je i pri -20C do domu nasavam vzduch o +2C,
mnohem dulezitejsi je faskt, ze pri +30C nasavam cca 23C vzduch
Nezahazuji drahocene teplo viz rekuperace, nemam problemy s prachem, ktery
se zachytava na filtrech. Rizene vetrani zajistuje optimalni pohodu a odvod
exhalatu a vlhkosti.
Cenove +- autobus jako podlahovka do celeho baraku, uzitna hodnota a konfort
podle meho vetsi a nizkoenergetcnejsi reseni pro NED/PD.
Takze jedine co vyjde trochu draz jsou okna, ale ani zde to neni tak
drasticke.
Nezapominejme na to hlavni v mem reseni potrebujeme na m2 podlahove plochy
cca 17kW/h v tom standardnim (lepsim standartnim) cca 38kW/m2. Pri mnou
planovanych 350m2 to dela rocni usporu vice nez 7MW/h. Vyvoj cen energii
necham na odhadu kazdeho, ale myslim, ze neni daleko doba, kdy ti bez krbu
budouzavitet tem co chodi pres dvorek pro mokre drivi. :-) Koneckoncu ti co
si prozirave poridili primotopy jiz dnes plati 6.5x tolik nez ti, kteri
topi drevem.

Pro zajimavost porovnani nakladu na vytapeni podle paliva.
http://www.tzb-info.cz/t.py?t=16&i=269

Dobry den,

Obcas kdyz ctu prispevky na toto tema (jiz se to nekolikrat otviralo) tak
porad premyslim kdy bych to jako doma vyuzival - to nechodite do prace ci
co?... Treba krb jako hlavni vytapeni, to asi musi byt porad nekdo doma nebo
jak je to? Kdyz prijdeme po pate s drahou polovickou domu a ja hned v krbu
zatopim tak mam teplo nejdriv tak za pul hodiny ale spis pozdeji. Udrzovat
cely den ohen v krbu je asi nerealne a kolik tepla mohu naakumuovat do
nadrze kdyz topim cca od 17´00 do 22´00, vykon te vlozky muze byt cca 6-9kW
ted nez se to roztopi.... I kdybych vysel z 5 hodin akumulovani a chtel z
toho pokryt dalsich 19 hodin nejak mi to nevychazi. To nemluvim o tom, ze
krb (krbova kamna) je sice parada, prijemne teplo nic proti tomu ale take
popel a skladovani a suseni dreva (a to suseni tedy berte vazne, s mokrym ci
nevyzralym drevem si moc pohody neuzijete :-) a take zajisteni pohodlneho
pristupu pro drevo. Chodit pres zasnezeny dvorek do kulny neni nic moc a
drevo ubyva dost rychle... Neberte to jako nejaky negativizmus ale porad se
nemohu ubranit pocitu jiste neprimerenosti v teto oblasti, navic u
nizkoenergetickych domu s velmi problematickou navratnosti (potencionalni
uspory nejsou financne zadna supa). Myslim si, ze daleko dulezitejsi je
zabyvat se odvetravanim a cirkulaci vzduchu v techto objektech - dost se to
opomiji a pak se resi problemy s vlhkosti a zkazenym vzduchem.

Preji Vam pekny den!

S pozdravem

Pavel Rotter

NEWTE spol. s r. o.