Buzeni FET (H-mustku) z CMOS4504 -- jaky spickovy vystupni proud snese?

Marek Peca marek@tynska.cuni.cz
Neděle Leden 21 20:13:28 CET 2007

Dobry den,

navrhuji H-mustek pro maly DC motor kracejiciho robota. Vystupni FETy
jsou integrovane dvojice P, N Si4532ADY -- budou spinat 7V, max. asi
2A. Kapacita hradla <= 1nF.

Pro jejich buzeni jsem po dlouhem premitani zvolil CMOS 4504 (CD4504,
MC14504), protoze umi roztahnout 3V logiku na vystupnich 3-18V. Vse
funguje docela hezky, duvodem volby budiciho CMOS hradla oproti
predchozimu 1ks bipolarniho tranzistoru je jejich pekna tvrdost.

K ni se ovsem vaze otazka: jaky odpor dat mezi vystup 4504 a hradla
FETu? V katalogovem listu se pise maximalni vystupni proud, "DC or
transient" +-10mA. Kdybych bral prisne kondenzator jako zkrat a 7V
rozdil, vychazi mi >700Ohm. Bohuzel, uz soucasnych zkusmo osazenych
100Ohmu je pro 20kHz PWM dost malo, potreboval bych neco kolem
20-30Ohm.

Jaky je Vas nazor na vec? Ze to neni funkce v souladu s katalogovym
listem, to je mi jasne. Na druhou stranu vyrobce sam v katalogu
zatezuje napr. paralelni kombinaci 200Ohm+50pF. Vystupni odpor
samotneho CMOS hradla neni uveden, takze se z toho neda moc vyvodit.

Videl jsem v pomerne slusne navrzenem zarizeni 74HC04 a odpor asi
27Ohm, ale zda to tam nekdo strelil od oka, nebo to nejak vypocital
:), nevim.

Zajimalo by me, zda volbou odporu rekneme 33Ohm zpusobim
a) funkci mimo zarucene logicke urovne, ale bez rizika zniceni
obvodu -- to by mi jiste nevadilo;
b) riziko zniceni 4504 -- to by mi vadilo.

Poradite s intuici ci s pomoci nejakeho lepsiho zdroje informaci o
rade 4000, nez jsou kuse udaje v katalogovem listu?

Volbu jinych budicu jsem zvazoval, ale bud neco neumeji (potrebuji
moznost vypnuti obou tranzistoru a rovnez ochranny interval mezi
hranami PWM, nez se vybiji hradla), nebo jsou moc velke (zapasim s
mistem -- vnitrek modelarskeho serva). Samozrejme, kdyz budete vedet
o nejake lepsi moznosti, dobry tip uvitam.

Dekuji a zdravim,
Marek P.