RS-485 podpora Linux ?

Jan Waclawek wek@evona.sk
Pátek Leden 5 19:56:11 CET 2007

Mno, myslim si ze si rozumieme, ale dobra polemika nemoze byt predsa
zla... :-)

> Ak je niekto negramotný, to už je jeho problém. Ešte aj na schéme je to
> pekne vidno.

Toto je povedzme pomerne vypukly priklad, ale viem zopar inych prikladov
kde to pouzitie mixu analogu a digitalu nevyplatilo. A aby som bol
spravodlivy, uvediem svoj vlastny hriech - verim, ze sa takych najde
spusta aj u inych, a ti, co su dokonali, nech si pokojne hodia mysou,
monitorom ci celym PCckom.
V jednom obvode bol natiahnuty jeden pulz v jednom o chlpok
komplikovanejsom zapojeni malym kondikom opretym z vystupu 74LSxx na
zem. Pre redesigne dosky (na SMD - mala uz asi 10 rokov) jeden chytrak
nahradil vsetky 74LS modernejsimi 74HC - no a zariadenie zacalo chodit
"cudne". Hadajte preco.

> Aj kapacita desiatok nF podľa mňa nemôže ublížiť. Výstupný odpor invertora a
> diódy zďaleka nie je nulový. Ja som dlho nemohol stroviť, že NE555-ka aj
> kapacity mF vybíja priamo. No chodí to, dokonca aj podľa odporučenia
> výrobcu.

To co moze a nemoze ublizit je predsa jednoznacne napisane v datasheete.
555 je analogovy bipolar a to je trocha rozdiel; on je jednoducho tak
navrhnuty aby mu to neublizilo (az kym sa neodkuri teplom). Nie zeby sa
74xx nedali navrhnut s tucnymi (dlhe aby mali dostatocne velke rDSON a
siroke aby zniesli velky prud) vystupnymi tranzistormi tak, aby sa
nedali odkurit ani tvrdym skratom; ale boli by tym padom asi neumerne
drahe.

Pre bezne 74HC je limiting ratings pre vystupny prud 25mA v oboch
smeroch. Minimalny vystupny odpor sa neuvadza a neda sa zratat ani z
vystupneho prudu a napatia (dal by sa zratat maximalny ale to pre tento
ucel je irelevantne). Inak povedane, pokojne tam moze byt tranzistor
ktory ma rDS,ON trebars 1 Ohm (t.j. pri 5V nim potecie 5A) a pritom bond
moze vydrzat maximalne trebars 100mA (ja viem, takto to nebude, ale to
neznamena, ze s tym navrhar moze ratat).

Kazdopadne vsak mozeme skusit nieco zratat z typickych hodnot. Vychadza
mi to, ze tie tranzistory maju odpor v zopnutom stave asi 40mOhm (15mV
pri 4.5V, mno, troska je to mozno menej.. :-) ). Nech ratam ako ratam,
to je stale vyse 100mA ak sa ten prud nezalimituje inak. To je daleko
viac ako dovolenych 25mA, a aj ked to moze kratkodobo nejaky tranzistor
zniest, bohuzial, na tuto temu v tom datasheete nenachadzam vobec nijaku
zmienku, takze s tym jednoducho ratat nemozem.

Inak povedane, ten obmedzovaci odpor tam musi byt. Ak budeme hnat veci
na hranu, povedzme nech mame v tej spicke tych 25mA a nech je ten odpor
tranzistora 40R a nech ma dioda ubytok 1V, to nam da prave ten 120R
odpor co je na scheme (je to vsetko chlpok za roh ale povezme ze no
dobre). Ak nechceme pokazit bit na 115k2Baud, ktory trva asi 8.6us,
nesmieme z neho ukrojit viac nez nejakych 10%, budme velkorysi, 1us.
Nech pocitam ako pocitam, znamena to najvacsi kondik okolo 10nF...

Ja by som si vsak daval daleko vacsiu rezervu.

> Iste, no niekedy je s nimi viac problémov ako s tými "neozajstnými".

Mno, mozno ano, mozno nie... ;-)

wek