matematicky problem - vyjadreni chyby?

Marek Peca marek@tynska.cuni.cz
Úterý Leden 2 11:59:13 CET 2007

Zdravim,

je velmi pravdepodobne, ze jsem to uplne nepochopil, nicmene zkusim
pokracovat v zabavne rozprave :).

1. definice chyby bude asi slozitejsi; staticka chyba jako funkce
dvou vzorku [resp. okamzitych hodnot] (vstupniho a vystupniho)
signalu, zrejme nebude k nicemu; dalo by se rici, ze chyba je
napr. integralem absolutni hodnoty mereneho minus skutecneho naboje,
ale otazka je, jak dlouho integrovat (od nuly do nekonecna?) a pro
jaky vstupni signal. V podstate tedy podobne, jako psal Balu, chyba
scitana po nejakou dobu.

2.
A ted trochu jinak:

Chapu tedy dobre, ze do trubky (zavitu) se pousteji nejake nabite
castice v jakychsi pulzech, ktere tam potom koluji? Potom je tedy
cely kolujici naboj integralem tech vstrelenych pulzu, takze se
neustale zvetsuje (pokud se castice take nekde neztraceji).

Pokud ano, zajimalo by me, kde je ten merici transformator. Pokud je
nekde mezi "delem" a okruhem, patrne zapocita kazdou "strelu" jen
jednou, ze. Pokud je ale na okruhu, bude kolujici baliky castic
zapocitavat porad znova? To mi neni jasne. Nehomogenni proud v zavitu
jsem jeste nikde nepotkal :). Kazdopadne by asi bylo lepsi mit ten
transformator jeste pred okruhem, ne?

Rekneme tedy, ze je merici trafo mezi delem a zavitem a ucelem je
zmerit, kolik naboje bylo za celou dobu nastrileno. Potom je okruh
integratorem naboje (prenos 1/s) a merici transformator nebo cokoliv
ma nejaky jiny prenos, rekneme s/(s+w). Kdybych chtel merit naboj
inverznim filtrem, zapojil bych za merici trafo filtr (s+w)/s^2, coz
je ovsem v troube, protoze se tam krati pol (to by snad nevadilo) a
hlavne nula v pocatku, cili likvidace ss slozky. Uz asi zacinam
chapat, o co tu jde.

Integral takhle hornopropustne filtrovaneho signalu je asi skutecne k
nicemu. Obavam se, ze je ale stejne k nicemu pro takrka libovolnou
zlomovou frekvenci transformatoru, to se zrejme jejim posunutim dolu
nezlepsi.

Coz takhle poucit se z televizni techniky a dat tam nejaky "obnovitel
stejnosmerne slozky"?

Zdravi Marek P.