Zkreslení a podobně

Jaroslav Lukesh lukesh@seznam.cz
Sobota Únor 24 01:22:21 CET 2007


Pořiďte si pořádnou aparaturu a ohulte to na 115dB ve špičkách a hned 
poznáte s čím máte tu čest. Až vám nekomprimovaný činel křísne do čela, 
totéž z mp3 vám jakoby vatou zacpe uši.

Když to půjde z MIDI nástroje (myslím tím nástroje pro muzikanty, ne z 
hračky), prožeňte to přes AD a DA zvukovky - to berte jako referenci a pak 
to zkomprimujte. No a hned poznáte zač je čeho loket.

MP3 přidává do signálu hluk - nelze napsat šum, je to nepříjemný hluk pokud 
si to pustíte víc nahlas. A čím větší komprese, tím je ten hluk větší, až 
zasáhne sylšitelně i užitečný signál. Navíc nízké komprese dělají delší 
framy, takže je zvuk rozmazanější, uhlazenější.

Kdysi jsem sem posílal tabulku rozmazání zvuku u mp3/AAC, to bylo vše o 
straně enkodéru, při dek=odování se zvuk rozmaže ještě jednou (kvůli 
překrývání rámců aby nebylo slyšet tolik cvrlikání). Takže pokud bude délka 
krátkého frame skoro 5ms, *4 bude skoro 20ms. To je nejkratší možný 
přechodový děj u mp3. Dlouhý, 20ms frame bude taky 4x delší, ano, skoro 
desetina vteřiny - to je taky důvod, proč mluvené slovo trpí tolika 
artefakty při běžných bitratech používaných u hudby. A to ještě nemluvím o 
50ms frame co je u 22kHz...

WMA je každá verze jiná, mickeysoft jednu dobu koupil realmedia aby 
načichnul jejich technologiemi pro obraz i zvuk. Používají se taky 
psychoakustické finty pro zkrácení vnímané impulsní odezvy (to má i mp3pro), 
tohle už není přímo komprese jako taková, ale jedná se už i o parametrickou 
syntézu zvuku.

Víte co je to vokodér? Třeba 8 filtrů + zesilovače řízené napětím. Na jedné 
straně spektrální dekompozice (filtry, vyhodnocení RMS úrovně spektra 
filtru), to se přenáší na druhou stranu k napětím řízeným zesilovačům a 
dalším filtrům. Do toho pustíte šum, a do mikrofonu na dekompoziční straně 
budete mluvit. Na druhé straně bude výstupem modulovaný šum, kterému budete 
při troše dobré vůle rozumnět.

Tak a teď si tohle v bleděmodrém představte že je to součást určitých částí 
spektra v mp3pro, wma, aac.... Je to ještě komprese, nebo je to syntéza? 
Hmmm... Ale datový tok mezi dekompozicí a kompozicí nebude zrovna veliký, 
což?

JL.


----- Original Message ----- 
From: "Saša Svobodová" <sasa.svobodova@centrum.cz>
    když už je řeč o audiu, chtěla jsem se zeptat, jaké zkreslení je
schopné poznat normální neškolené ucho ?

    A dá se nějak spočítat či odvodit, jaké zkreslení vzniká při různých
přenosových rychlostech ?

     Protože já jsem třebas teďka zkoušela MP3 (lame enc) na různé
hodnoty a rozdíl mezi 320 kbps a 128kbps nepoznám. Teprve při 96 kbps
při okamžitém srovnání s 128 jsem schopna poznat nepatrný rozdíl (ale
tak malý že je to skoro stejné)  56 kbps už vím že zní jinak. Normálně
používám WMA, ale tam neslyším rozdíl vůbec. Je jedno jestli je nastaven
na maximum nebo na minimum přenosové rychlosti.

    Školené ucho pozná jistě drobnosti, ale já se ptám na normální
neškolený sluch. Může mi to prosím někdo nějak jednoduše vysvětlit ?




Další informace o konferenci Hw-list