OT: anlog - digital (prosím ne FLAME)

Pavel Troller patrol@sinus.cz
Pátek Únor 23 19:37:19 CET 2007

Zdravim,
> No 300-3400 neni az tak "hlasove" jako spise "telefonni" pasmo. Tedy signal
> bude mit kvalitu asi jako v beznem telefonu (dnes na plne digitalni siti je
> dokonce uz telefonni pasmo vetsi 0-4000Hz).
To bohuzel neni pravda. Brani tomu fyzikalni zakony. Sampluje se na 8 kHz a
pokud by melo byt prenasene pasmo presne do 4kHz, musely by mit anti-aliasing
filtry idealni, obdelnikovou charakteristiku (0 dB do 4kHz a nekonecno vyse).
Takovy filtr nejde ani digitalni technikou vyrobit. Je pravda, ze digitalni
ustredny maji pasmo sirsi, ale ne o moc. Pocitejte 200 - 3600 Hz. Dolni cast
se odrezava proto, ze DC vazba by byla technicky velmi narocna k realizaci,
udrzeni nuloveho SS biasu atd., takze se to vaze stridave a aby nebyly kondy
moc velke, tak se pasmo pod tech 200 Hz obvykle uz neprenasi. Take hodne
zalezi na implementaci ucastnicke sady - nektere jsou lepsi, jine horsi.
Napriklad sada v ustrednach S12 je pomerne mizerna, o neco lepsi je v novych
ucastnickych kartach EWSD, ale treba nad zvukovou kvalitu karty ELU29 systemu
Ericsson MD110 ma malo co.
> Pokud se v takovem pripade neco
> nepokazi v navrhu prenosoveho retezce, je uplne jedno, zda je to analog nebo
> digital, protoze samotnym orezanim frekvencniho rozsahu na 300-3400Hz je hlas
> uz tak zmrseny, ze nikdo nerozezna zda to leze prez analog nebo digital.
> Jeste doplnim, ze PCMka (zakladni digitalni telefonni prenosova technologie)
> vzorkuje 8kHz 8bitove nelinearne (tzv A-Law nebo u-Law (neni to u, ale recke
> miii)), coz v odstupu signal/sum A/D prevodniku odpovida cca 12ti bitovemu
> linearnimu prevodniku. Je tam tedy pouzita jakasi forma komprese.
Ano, to je pravda a tech 8 bitu je prave velmi malo a proto se v signalu objevi
relativne silne kvantizacni zkresleni. Postacilo by si poslechnout napr.
vyzvaneci ton z analogove elektronicke ustredny (napr. UE200) a pak tentyz ton,
"prohnany" jakoukoliv digitalni ustrednou. Ve druhem pripade se v signale
objevi zretelne sumeni (po dobu zneni tonu), dle ktereho dokonce cvicene,
citlive ucho je schopno poznat, s jakou digitalni ustrednou ma tu cest :-).

> Jakub Serych
     S pozdravem Pavel Troller