Prerazene kondenzatory

Pavel Troller patrol@sinus.cz
Středa Únor 14 20:34:34 CET 2007

> Ahojte,
>
> chcel by som sa spytat na jednu vec, nad ktorou som dnes premyslal. Ide o
> to, ako sa da jednoducho v obvodoch s kondezatormi zistit, ci dany
> kondenzator nie je alebo je prerazeny, pripadne je poskodeny stratou
> kapacity. Teda, chcel by som sa spytat, ci sa kondenzator prerazi do skratu
> alebo nie. Aj ked si myslim, ze to bude zavisle od typu a konstrukcie
> kondenzatora. Identifikovat napr. vadny keramicky alebo tantalovy
> kondenzator v obvode si inak ako zmeranim frekvencnej charakteristiky obvodu
> [...]

Zdravim,
  na to neexistuje jednoducha odpoved. Samozrejme zalezi na obvodu okolo toho
kondenzatoru. Bude-li napr. zapojen paralelne k vinuti nejakeho trafa (napr.
v nejakem filtru), da se to zjistit neprimo merenim filtru, zda ma spravnou
charakteristiku - s prorazenym kondem nejspise nepojede vubec a s kondem bez
kapacity bude jeho charakteristika uplne jina. Jinde muze byt kondenzator
soucasti odporove site, kde je jeho vlastni svod (nemusi jit vzdy o pruraz
s 0 Ohm, muze mit svod radove kiloohmy) maskovan odpory ve zbytku site a tak
mereni nebude k nicemu.
  Asi nejjednodussi je skutecne vypojit jeden vyvod a merit beznym C-metrem
(dnes uz ho ma kazdy lepsi avomet). Ty meri vetsinou v pasmu jednotek ci
desitek kHz, kde by mela byt kapacita kondu jeste relativne presna (bez
induktivni slozky atd.)
  Nektere kondenzatory (napr. keramicke polstarkove) mohou odejit treba
navlhnutim, velmi caste je to u vytopenych zarizeni.
  Elyty samozrejme odejdou pri nedodrzeni spravne polarity, tj. i tehdy,
jsou-li zapojeny se zdanlive spravnou polaritou, ale diky stridavym dejum
je dynamicky polarita spise opacna (takto jednou odesla cela velka serie
PC zdroju, nebot navrhar nespravne urcil polaritu jednoho kondu v obvodu
trafa a kondy po par mesicich odesly, zdroje se staly nestabilni a vyhorela
spousta PC...)..
  Nevim, co psat dale, pokud jste chtel slyset neco uplne jineho, tak se
omlouvam.
         S pozdravem Pavel Troller