Jaka je pouzitelnost linuxu?

Pavel Troller patrol@sinus.cz
Sobota Únor 10 13:37:09 CET 2007

Zdravim,

> Vypada to hezky, ale jestli jsem to dobre pochopil, je to emulace windows,
> pod tim bezi Linux takze je to pomalejsi a narocnejsi na pamet.

Tak to je prave velmi zkreslena predstava.

Vite, co znamena zkratka wine ? Je to "Wine Is Not Emulator" :-)
(cili tzv. rekurzivni akronym).
wine neni emulator, ale tzv. "compatibility layer", cili vrstva, vlozena mezi
aplikaci puvodne pro windows a jiny OS (Linux, *BSD, Solaris, HP-UX...),
cimz dochazi ke prekladu volani systemovych prostredku windows na volani
prostredku hostitelskeho systemu. K zadne emulaci v pravem slova smyslu zde
nedochazi.
Paradoxem je, ze nektere aplikace bezi pod wine o mnoho procent rychleji nez
na nativnich windows (zvlaste na zastaralych verzich typu w95 ci w98). Je to
napr. z duvodu filesystemovych operaci, ktere treba na Linuxu v ext3 jsou
skutecne radove rychlejsi nez pod VFAT (navic bez write cachingu). Jelikoz
soubory windows jsou vlastne umisteny diky wine na velmi kvalitnim a rychlem
fs, o kterem se treba w95 nikdy nesnilo, skutecne mohou byt tyto aplikace
podstatne rychlejsi. Ani u NTFS, ktery je podstatne lepsi nez VFAT, nejsme
ve ztrate a na nektere operace jsou *IXove FS (ext3, reiser...) stale
rychlejsi.
Dalsi otazka se tyka stability. Zatimco zejmena starsi verze windows vubec
nemely meziulohovou ochranu ani ochranu OS pred aplikacemi, "modra smrt" byla
na dennim poradku. V Linuxu to neni mozne - aplikaci pod wine nemuzete
sestrelit system, proste ji to nedovoli. A to presto, ze "emulujete" (tj. ta
aplikace ma pocit, ze bezi) treba ty w95.
Co se tyce spotreby pameti, nemohu poskytnout presna cisla, ale jen vim, ze
na stroji s 512 M RAM jsem byl schopen vytvorit v IDA na wine .idb soubor,
ktery kolega na nativnich windows, rovnez s 512 M RAM, neotevrel, IDA mu
psala "Out of memory". Moje IDA na Linuxu to pritom opakovane otevira
a pracuje s tim zcela hladce.
Vice prosim treba na wiki, nema cenu zde rozepisovat neco, o cem je plna
Sit.

> [...]
> opravdu neorientuju, programuju pouze MCU a tam je to jednodussi :-) Treba
> co jsem jeste sledoval, v dosu byly na urcitych adresach ruzne systemove
> funkce a daly se vyvolat jakymsi softwarovym prerusenim. Aby program chodil,
> musel mit moznost ty funkce si zavolat. Vim ze ve Windows je toho vic a i
> ten princip se zmenil, ale to nikdo nevytvoril system ktery by tohle
> dokazal, obsahoval jen to nejnutnejsi pro beh programu a tim padem byl
> rychly a uzivatel mel kontrolu co se v tom deje? Neplanuje neco EU v ramci
Ano, existuje ReactOS. Podivejte se na nej, da se snadno najit.
                                                  S pozdravem Pavel Trolle