OT poplatky za lekaře a recepty

HW CNCnet.info hwnews@cncnet.info
Neděle Prosinec 30 22:47:30 CET 2007

Uz to nechci moc rozebirat, ale zrovna celiakie (lidove receno alergie
na mouku - nesmite nic v cem je psenice,jecmen,zito a oves - coz by
nebylo tak hrozne pokud si neuvedomite v cem vsem jsou skroby a
zahustovadla - tedy prakticky ve vsem) je typicka ukazka naproste
dementnosti naseho systemu zdravotnictvi.

Vi se, ze na zaklade vyzkumu z okolnich statu je promorenost
obyvatelstva kolem 1-4% (cim dal od Male Asie tim promorenost vzrusta -
nektere skotske vesnice maji az 20% stejne tak severske staty). Tedy v
CR by melo byt 100-400k nemocnych lidi. Tolik ciste statistika.
Diagnostikovano je necelych 5000. Celiakie postihuje tenke strevo, kde
se vstrebava vetsina zivin pro telo a pokud neni nasazena dieta dojde k
vyhlazeni steny streva a dojde bud nejakemu kolapsu na zaklade podvyzivy
nebo k rakovine (jedna se prakticky o chronicky zanet). Na druhou stranu
pokud se dodrzuje dieta prakticky veskere priznaky zmizi a nemate
problemy - pokud se to ovsem nezanedba jako v mem pripade - pak priznaky
muzou trvat dlouho i po dodrzovani diety.

Symptomy celiakie jsou z toho duvodu velmi rozmanite - od migren,
unavoveho syndromu, poruchy pameti, problemy s plodnosti u zen, problemy
s osteoporozou. Vsechno jsou to problemy, na ktere se vynakladaji
miliardy korun pro jejich "leceni" bez toho aby se nasla pricina.
Celiaci bojuji uz jak dlouho o celonarodni screening u lidi, ktere maji
predpoklady a v rodine je uz jeden celiak - rodic celiaka ma pomerne
velkou nadeji, ze se mu anrodi take celiak - nekdy to byva az ob
generaci. Vysetreni na zde zmienne antigeny neni nijak drahe. Na tohle
ale penize nejsou.

Jiank preji vsem pekny Novy rok bez marozeni.

Radek Vicek