Ucinnost LED (bylo: luxeon 3W seriove razeni ??)

vaelektronik@vaelektronik.cz vaelektronik@vaelektronik.cz
Pátek Prosinec 14 21:53:29 CET 2007

koukal jsem na
http://www.kingbright.com/manager/upload/pdf/KAF-5060PBGSEEVGAC(Ver1188182975.1)

a jedina trochu ohnuta charakteristika je u oranzove. Jenze (alespon u toho Kingbrighta) jsou charakteristiky ledek udavane obvykle do 20 mA. Ten ohyb bude pri proudu mnohem vyssim, ktery se dosahuje jen v impulznim rezimu.
Andel
  ----- Original Message -----
  From: Pavel Hudecek
  To: HW-news
  Sent: Friday, December 14, 2007 3:15 PM
  Subject: Ucinnost LED (bylo: luxeon 3W seriove razeni ??)

  V displejích nejsou výkonové LED, ale obyčejné. U těch jsem žádné grafy neviděl, ani neměřil. Takže spolehlivě vyvrátit Vám to nemohu. Druhá otázka ovšem je, zda jste Vy někdy viděl nějaké grafy, které by to potvrzovaly:-)

  Osobně si dovolím tipnout (s pravděpodobností hraničící s jistotou), že jste takové neviděl a ani neexistují.

  Tady jsou ty, které jasně ukazují, že maximum účinnosti je při malých proudech (dal jsem Gůglem hledat obrázky led efficiency):

  http://www.lrc.rpi.edu/programs/solidstate/cr_spe.asp
  http://ncr101.montana.edu/Light1994Conf/5_11_Bula/Fig%20Bul%201.jpg

  a tady je takových grafů hromada hned nad sebou:

  http://www.candlepowerforums.com/vb/showthread.php?t=89607

  všechny mají max účinnost při pár % max proudu.

  Možná je i někde tam vysvětleno proč. Anglicky zas tak dobře neumím, takže jsem to nečetl. Na druhou stranu mi to přijde naprosto logické a to hned z několika důvodů:

  1. Světelný výkon je úměrný výhradně proudu (počet vyzářených fotonů je úměrný počtu prošlých elektronů). S rostoucím proudem roste ale i úbytek napětí. Příkon tedy roste rychleji, než proud.

  2. Úbytek napětí klesá s rostoucí teplotou. V pulsním režimu je tedy LED ohřáta málo, ale proud je velký. Efekt (1) se tím dále zvýrazňuje.

  3. Výkonové LED mají navíc luminofor a ten má určitě svá omezení.

  Poznámka: Pokud není LED napájena z měniče, je vliv efektů 1 a 2 na celkovou účinnost zařízení potlačen, protože napětí je rovno napájecímu. To je také případ displejů v multiplexu.

  Z výšeuvedeného vyplývá, že pulzní proud nemusí vždy účinnost zásadně zhoršit, ale určitě ji nemůže zvýšit.

  -----

  Multiplexování displejů dle mého názoru šetří porty na procesoru, místo na DPS, případné budící prvky a možná i nějaké další výrobní náklady, ale energii nikoli.

  Tvrzení o energetické výhodnosti pulzního buzení LED je prostě pověra patřící do rozsáhlé rodiny bájí a pověstí, kterou souhrnně nazývám "vše pulzní je lepší". A jejich největšími šiřiteli jsou již nejméně desítky let autoři článků v AR, PE, ... a taky autoři knížek o 555. Prostě obecně lidé, kteří nerozumí spínaným zdrojům.

  :-)

  PH
    From: Zdenek
    Nj, ale kdyz vezmu ze multiplexovane LED displeje maji lepsi ucinnost
    nez staticky napajene, tak mi to prijde nelogicke.