Ucinnost LED (bylo: luxeon 3W seriove razeni ??)

vaelektronik@vaelektronik.cz vaelektronik@vaelektronik.cz
Pátek Prosinec 14 21:16:04 CET 2007

Presne tak. Musel bych vyhrabat svoji diplomku, tam jsem se merenim (tehdejsich) ledek zabyval. Ucinnost premeny el. energie na svetlo je dana vnitrni kvantovou ucinnosti, ne kazdy elektron musi vybudit foton. Pak je tam vnejsi kvantova ucinnost, ne kazdy vyzareny foton se dostane z pouzdra ven. Pred tema 25 lety se resil problem tvaru elektrody, protoze nejvic to svitilo pod ni a GaAs neni zrovna moc pruhledny. Tak svitily jen okraje a delaly se ruzne hvezdicky s nakontaktovanym vyvodem uprostred. Nektere materialy maji charakteristiku svitivosti zhruba linearni, nektere (mam dojem ze tehdy to byly zelene ledky) maji hodnotu nasyceni nad kterou pri zvysovani proudu uz svitivost nestoupa. Ty jsou pro impulzni provoz vylozene nevhodne. Potrebne napeti souvisi s sirkou zakazaneho pasma a s energii fotonu (vlnova delka svetla - porovnejte infra ledku, cervenou a modrou), ale pri vetsim proudu se hodne uplatnuji ostatni ubytky - kontaktovani, parazitni schotky prechody polovodic - kov. Takze i kdyz je zavislost svitivosti na proudu linearni (jeste jsem nevidel ledku kde by se s proudem zvysovala! - teda jo, u kazde ledky, ale to je pri proudu radu nA), tak vykonova ucinnost jde pri vyssim proudu dolu protoze na ledce bude az o 1V vic. Proto taky povazuju "vyhodnost" pulzniho rezimu ledek za nesmysl. Nekdy se tim neco zjednodusi za cenu jen mirneho zhorseni ucinnosti :-)) ale az takovy displej budete odrusovat, poznate nevyhody impulzni regulace.

Andel

  ----- Original Message -----
  From: gatilo
  To: HW-news
  Sent: Friday, December 14, 2007 4:29 PM
  Subject: Re: Ucinnost LED (bylo: luxeon 3W seriove razeni ??)

   14.12.2007, 15:52:45

  dobry den

  S vasim prispevkem si dovolim ponekud polemizovat.

  1. "pocer vyzarenych fotonu je umerny poctu proslych elektronu" , tento predpoklad plati jen v dosti omezenem rozsahu hodnot, nebo pri velkem zjednoduseni. Sahl jsem pod stul pro nekolik let stary katalog

  FK-technics, kde jsou uvedene charakteristiky LED KIHGBRIGHT. Pro nektere LED je charkteristika svitivost/proud zhruba exponencialni (jako nabijeni kondu), pro jine zhruna kvadraticka, tedy pravy opak.

  2. "v pulznim rezimu je LED ohrivana malo". A zrovna ne, ohrivani chipu je fci ztratoveho vykonu. A ztratovy vykon je fci proudu, pricenz s rozumnou presnosti plati ze tato fukce ma slozku linearni (P = Ukonst * I) a slozku kvadratickou (P = R * I^2). Pri pulznim provozu je tedy zahrivani vetsi nez pri Ikonst.

  Mnozstvi vyzareneho svetla LEDkou klesa se vzrustajici teplotou, dle 1.) cca 20->70 st.C 1->0,75.

  Tvrzeni o energeticke vyhodnosti pulzniho buzeni LED neni povera, nybrz zasadni nepochopeni zakladnich principu.

  Cetnost zastavani tohoto nazoru na ruznych forech je neprimo umerna elektrotechnicke kvalifikaci diskutujicich.

  Tahle pomylenost IMHO vznikla tak ze si nekdo rekl "co funguje u napajecich zdroju a motoru, musi fungovat i u LEDky".

  To ze pulzne rizeny (spinany) zdroj musi mit nejakou civku a motor je slusnou civkou sam o sobe uz elektrotechnicky

  mene kvalifikovanym jedincum nedochazi.

  S pozdravem Pavel

    mailto:gatilo + zavinac + centrum.cz

  --

  Pavel Hudecek napsal:

       V displejích nejsou výkonové LED, ale obycejné. U tech jsem zádné grafy nevidel, ani nemeril. Takze spolehlive vyvrátit Vám to nemohu. Druhá otázka ovsem je, zda jste Vy nekdy videl nejaké grafy, které by to potvrzovaly:-)

        Osobne si dovolím tipnout (s pravdepodobností hranicící s jistotou), ze jste takové nevidel a ani neexistují.

        Tady jsou ty, které jasne ukazují, ze maximum úcinnosti je pri malých proudech (dal jsem Guglem hledat obrázky led efficiency):

        http://www.lrc.rpi.edu/programs/solidstate/cr_spe.asp

        http://ncr101.montana.edu/Light1994Conf/5_11_Bula/Fig%20Bul%201.jpg

        a tady je takových grafu hromada hned nad sebou:

        http://www.candlepowerforums.com/vb/showthread.php?t=89607

        vsechny mají max úcinnost pri pár % max proudu.

        Mozná je i nekde tam vysvetleno proc. Anglicky zas tak dobre neumím, takze jsem to necetl. Na druhou stranu mi to prijde naprosto logické a to hned z nekolika duvodu:

        1. Svetelný výkon je úmerný výhradne proudu (pocet vyzárených fotonu je úmerný poctu proslých elektronu). S rostoucím proudem roste ale i úbytek napetí. Príkon tedy roste rychleji, nez proud.

        2. Úbytek napetí klesá s rostoucí teplotou. V pulsním rezimu je tedy LED ohráta málo, ale proud je velký. Efekt (1) se tím dále zvýraznuje.

        3. Výkonové LED mají navíc luminofor a ten má urcite svá omezení.

        Poznámka: Pokud není LED napájena z menice, je vliv efektu 1 a 2 na celkovou úcinnost zarízení potlacen, protoze napetí je rovno napájecímu. To je také prípad displeju v multiplexu.

        Z výseuvedeného vyplývá, ze pulzní proud nemusí vzdy úcinnost zásadne zhorsit, ale urcite ji nemuze zvýsit.

        -----

        Multiplexování displeju dle mého názoru setrí porty na procesoru, místo na DPS, prípadné budící prvky a mozná i nejaké dalsí výrobní náklady, ale energii nikoli.

        Tvrzení o energetické výhodnosti pulzního buzení LED je proste povera patrící do rozsáhlé rodiny bájí a povestí, kterou souhrnne nazývám "vse pulzní je lepsí". A jejich nejvetsími siriteli jsou jiz nejméne desítky let autori clánku v AR, PE, ... a taky autori knízek o 555. Proste obecne lidé, kterí nerozumí spínaným zdrojum.

        :-)

        PH

        From: Zdenek

        Nj, ale kdyz vezmu ze multiplexovane LED displeje maji lepsi ucinnost

        nez staticky napajene, tak mi to prijde nelogicke.