Generacia nahodnych cisel

Marek Peca marek@tynska.cuni.cz
Pondělí Duben 23 20:38:56 CEST 2007

> porad blbemu, ked chcem biely sum v casovej oblasti tak mam generovat
> nahodne cisla s gaussovskym rozlozenim?

Tot otazka. Ve vetsine odvozeni se pouziva bily sum gaussovsky.
Gaussovost ma spoustu prima vlastnosti vzhledem k LTI systemum, napr.
ze po pruchodu systemem je sum opet gaussovsky. Otazka je, zda je to
dulezite pro vypocet sumoveho cisla. To Ti nereknu.

Pravdou je, ze zadny D/A prevodnik gaussovsky sum generovat nemuze,
leda nejake priblizeni (dosti verne). D/A prevodniku by se nejlepe
generoval sum s rovnomernym rozlozenim.

To chce mrknout na patenty vyrobcu tech zarizeni, co je pro takovy
ucel nejvhodnejsi.

Takhle odhadem se mi zda tabulkove reseni pouzitelne, na extremne
dlouhou periodu asi pozadavek nebude a je to asi nejjednodussi, pokud
je FPGA s poradnym kusem pripojene pameti. Vzhledem k te periode a
take k tomu, ze nahodnost v kryptografickem slova smyslu zde rovnez
nehraje roli, mozna bude stacit opravdu nejaky z tupych algoritmu,
ktery zajisti 1) spektralni vlasnosti v danem pasmu, 2) *mozna* to
pravdepodobnostni rozlozeni, pokud je to kriticke.

> Kym som napisal do konferencie som si nasiel nejake clanky v IEEE ale
> potreboval by som si o tom pokecat, preto sa pytam...

Bohuzel, s takovouto aplikaci nemam zkusenosti. Sam jsem generoval
jen sum tvarovaci funkci, pak jsem se snazil o gaussovske rozlozeni
podle krasneho navodu dle Numerical recipes. Kamarad si delal
spektralni analyzator z suplikove TDA8708 (nepletu-li to, 8bit video
A/D prevodnik), fungoval pry krasne, koukal na stanice na pasmu. Tyto
zkusenosti se ale asi nijak moc nehodi.

ZdraviM.P.