RE: Jak vyrobit okulár pro objektiv...?

Šerých Jakub Serych@panska.cz
Neděle Duben 8 22:35:51 CEST 2007

Okuláry jsou (minimalne) dvou typu. Ty kvalitnejsi (nevim presne proc, ale
jsou kvalitnejsi) funguji jako obycejna cocka spojka. Samozrejme kvuli
kompenzaci optickych vad je ve skutecnosti okular tvoren soustavou cocek a
nikoliv cockou jedinou, ale predstavit si ho muzete jako jedinou spojku,
stejne tak, jako fotofraficky objektiv. Kdyz date za sebe dve takove spojky
tak, aby jejich ohniska lezela ve spolecnem bode, stane se z toho "koukadlo"
jehoz zvetseni/zmenseni bude odpovidat pomeru ohniskovych vzdalenosti obou
clenu. Tedy vezmete-li napriklad fotograficky objektiv 300mm a k nemu jiny
objektiv 30mm, koukanim do 30mm budete mit dalekohled 10x, koukanim do 300
budete mit zmensovadlo 10x. Proto take obycejny dalekohled pri pohledu z
druhe strany zmensuje. Tenhle dalekohled slozeny ze dvou spojek obraz
prevraci. Proto jsou v triedru dva opticke hranoly (odtud ten lomeny tvar
beznych triedru).

Pouzijete-li namisto okularu rozptylku, musi spolecne ohnisko obou cocek
lezet az za ni (nekde zhruba ve Vasem oku). Dalekohled se tak zkrati a bude
davat primy obraz, ale jak jsem jiz rekl, povazuje se tento typ za mene
kvalitni.

Promitnete si treba zarovku z cca 10m vzdalenosti na papir nejprve objektivem
a pak okularem (fotoobjektivem s mensi ohniskovou vzalenosti). Tak zjistite,
jak daleko za cockami je ostry obraz (ohnisko pro objekt vzdaleny rekneme
tech 10m). Pak dejte ty cocky za sebe tak, aby se jejich ohniska sesla v
jednom bode a musi Vam to (treba tu zarovku) ukazovat. (davejte je "fotakovou
stranou" proti sobe)

Jakub Serych