adaptivni regulatory (+ SWN 1990, 1991)

Marek Pavlu pavlu@HWserver.cz
Úterý Duben 3 00:21:40 CEST 2007

Zdravim,

tenhle thread mi dal par zajimavych titulu k precteni:).

Sam jsem se potykal s "adaptivni" regulaci, pokud to tak smim vubec
rict pred par mesici pro rizeni teploty roztoku.

Potize vsak jsou v tom, ze se nikdy neohriva ani nechladi na konstantu, ale
pozaduje se pokazde jine nastaveni funkce slozene z linearnich funkci s
ruznou rychlosti rustu ci poklesu.

Bezne je to tak, ze kolik prijde experimentatotr, tolik je ruznych funkci a
to minimalne, kazdy si muze nastavit jiny:(.

Aparatura je taky uzasna, topi se teliskem shora a teprve peltier pro
chlazeni chladi pres maly kousek zeleza nad nadobkou, takze je zasadne ruzne
dopravni zpozdeni chladiciho nebo topneho vykonu:(.

Ackoliv toto je neco, co by adaptivni system mel byt schopen identifikovat a
v ramci toho pracovat...

Uplne nejvetsi problem byl cas, navrhnout regulator za ctyri dny je na
prd:(.

Prvni pokusem je pro osahani soustavy byl regulator, ktery reguloval jen
systemem:
Tepota nizsi nez pozadovana? Topeni ON, Chlazeni OFF
Tepota vyssi nez pozadovana? Topeni OFF, Chlazeni ON

Zakmita silne a drzelo se to +/-2 az +/-5 st.C okolo pozadovane teploty.

Nakonec zvitezila regulace, ktera se snazila predvidat budouci vyvoj,
bohuzel jen linearni regresi pro 5 vterin dopredu.

Pokud se spocetlo, ze by se zmenila chyba znemanka, ta se otocil tok energie
do soustavy z chlazeni na topeni a naopak.

Zakmity mam porad, ale i toto mizerne predvidani vyvoje zpusobilo, ze se
zmensily o rad,
takze ted jsem v pasmu +/-0.3 st.C okolo pozadovane teploty.
Samozrejme to je spise dynamicka chyba, ta staticka se v pasmu od 20 do 80
st.C meni, ale staticka chyba posunuti do 1,5st.C se da prezit...

Zde by se docela nejaka slusna adaptivni regulace hodila, toje mi jasne, ale
ktera? :).
Ona by si zaslouzila i vlastni aparatura rekonstrukci tak, aby se dal ridit
vykon peltieru i topneho telesa vice spojite spopjite. Nyni je topna spirala
rizena primo PWM s casovym kvantem 1ms a Peltier pouze ON/OFF:(.

O fuzzy regulaci nic nevim, ale hodne mne zaujaly neuronove site a geneticky
algoritmus pro vlastni uceni site...
Trochu o tomto mam i precteno, ale zasadni problem je, ze fakt neni moc
videt nejake prakticke zkusenosti.
Nehlede na to, ze vlaste neexistuji zadna pravidla pro vyber poctu vrstev a
sirku vstvy.

Zahledl jsem "kucharku" pro neuronove site na VSB,
http://www.fs.vsb.cz/books/NeuronoveSite/,
je tam zajimavy koncept pro reseni regulace s velkym dopravnim zpozdenim,
kdy vstupni neurony maji i par vzorku z mereni, ktere probehlo treba pred
nekolika cykly mereni + soucasne namerene hodnoty.

Akorat jsem tam, myslim, nenasel zadne pravidlo, ktere by toto zohlednilo v
priapde, ze by se doravni zpozdeni menilo nebo bylo ruzne. Nebo lepe receno,
analyzu toho, co se stane, kdy regulator musi regulovat topeni a chlazeni s
ruznym dopravnim zpozdenim:(.

Vetsinou nektere knihy jsou stohy stran popsanych tezkou matematikou.
Hold novodobi neuro informatici jsou prevleceni matematici:)...
Nic proti nim, ale mne nestaci neco jako veta, dukaz lemma, ale zajima mne
hlavne ta prakticka zkusenost s resenim konkretnich problemu, abych se
zbytecne necim nezabyval mesice a nezjistil, ze tudy ta cesta vubec
nevede:(.

Cilem by tedy bylo, kdyz ne uplne vyrusit zakmity, tak je alespon jeste o
par desetinek stupne zatlumit...

S pozdravem,
                Marek Pavlu...

  _____

avast! Antivirus <http://www.avast.com> : Odchozi zprava cista.

Virova databaze (VPS): 000730-1, 02.04.2007
Testovano: 3.4.2007 0:21:39