Tlumivka pro step-down

Vladimír Anděl vaelektronik@mirnet.cz
Pondělí Září 25 18:18:11 CEST 2006

I tak se to da, ale jde o to "maximalni zvlneni". Ja to pocitam tak, ze
vystupni kond dimenzuju z hlediska zvlneni - ne jeho kapacitu, ale jeho ESR
(seriovy odpor). Pochopitelne do zdroje patri low ESR kondy. Ten kond ma
nejakou proudovou zatizitelnost - v katalogu Ecom je vsude uvedena. Je nutne
brat v uvahu i vstupni kond, tam je zvlneni jeste vyssi. Obyc. Jamikony
dodaji jen kapacitu pro filtraci 100 Hz, k nim musite pridat paralelne (co
nejbliz k tranzistoru) nejake low ESR pro pochytani tech 50 KHz. Da se to
dimenzovat bud aby to prezilo zarucni lhutu, nebo aby to opravdu slouzilo
:-))) Mozna se moc bojim, ale moje zdroje jedou v trvalem provozu uz skoro
10 let a bez problemu.

Delat malou tlumivku neni dobre, pri zvlneni proudu tlumivky pres 50% se
zvetsuji naroky na zatizitelnost spinaciho prvku a na velikost vystupniho
kondu. Kdyz ho poddimenzujete, bude se nafukovat jak v tech pocitacich z
Ciny :-) Zvlneni 30% povazuju za rozumny kompromis. Pokud chcete male
zvlneni, nezbyde vam nic jineho, nez za vystupni kond pripojit jeste jednu
indukcnost a kond. Ale pozor - zpetnou vazbu pro regulaci musite brat z toho
prvniho, jinak se rizeni rozkmita!

Pod minimalnim proudem tlumivky se zvetsuje zesileni zpetnovazebni smycky
(menic pracuje s velmi uzkymi impulzy) a pokud ma rizeni zustat stabilni,
musi se tomu prizpusobit kompenzace frekvencni charakteristiky regulacni
smycky. Druha moznost je misto diody pouzit druhy FET a udelat synchronni
usmernovac. Na vystup PWM brouka pripojuju IR2151 (IR2153), ktery zaroven
vyresi prevod urovni pro buzeni horniho fetu. Mam tedy dva fety N a menic ma
nizsi ztraty nez s diodou. Ma to ale jine nectnosti, k takovemu zdroji se
NESMI paralelne pripojit baterka s vyssim napetim nez ma zdroj. Menic to
napeti prevadi na vstup jako step up a protoze usmernovac u trafa neumi
rekuperovat :-) roste napeti az neco odejde. Ted zrovna kreslim takovy zdroj
i s prislusnymi ochranami.
Andel