Ovladani elektromotoru 3x400V relatky na 250V.

Jan.Novak jan.novak@dacicko.com
Sobota Září 23 23:18:45 CEST 2006

Dobrý večer,

skutečně doporučuji uvážit parametry při indukční zátěži a to nejen
kvůli "papírům", ale jako prvenci před možnými problémy. Relé má oproti
stykači podstatně horší rozpínací vlastnosti (při indukční zátěži) a je
třeba uvažovat nejen klidové proudy, ale i proudy při přetíženém motoru.
Při jednom neuváženém použití reverzování motoru pomocí relátek se nám
stávalo, že i přes ochranu proti současnému sepnutí obou relé
rozpínacími kontakty se obě relé dokázala "potkat" (což vyhodilo i
hlavní pojistky). Při zkoumání přičin jsme zjistili, že při když se
reverzovalo při přetíženém motoru, tak některý kontakt relé se díky
"oblouku" ještě nerozepnul, přestože NC kontakt tzéhož relé již byl
sepnutý. No a pak se (dodatečně) měřil skutečný provozní proud motorem
(v maximálním zatížení) a srovnával se s povolenými hodnotami INDUKČNÍ
zátěže, který je výrazně nižší, než obvykle udávaná hodnota. U stykačů
jsme na podobný problém nikdy nenarazili, ty mají (díky větším rozměrům)
výhodnější rozpínací vlastnosti.

Jan Novák