V cem pisete technickou dokumentaci

Marek Peca marek@tynska.cuni.cz
Středa Říjen 25 18:14:45 CEST 2006

> Souvisi to uzce, nebot jsem se timto pokusil dokazat, ze WYSIWYG pro
> TeX muze existovat (i kdyz jsem nikdy zadny nevidel). Pravda je, ze
> jsem pri tom situaci "nezastavi" nebral v uvahu - jestli je to ten
> duvod proc nemuze existovat tak mate asi pravdu.

Ne, neni to ten duvod (nebo to neni duvod jediny). Duvod je ten, ze
TeX neni jazyk pro popis vzhledu, ale programovaci jazyk. Pokud
udelate WYSIWYG pro jeden konkretni vzhled s vystupem do TeXu, neda
se to pokladat za WYSIWYG k TeXu, kdyz to bude mit 0.0% funkcnosti
TeXu.

> To je i moje predstava "dokonaleho idealniho editoru". Verim, ze se to
> jednou nekomu povede a ze tam tyto funkce nejak elegantne zacleni aniz
> by to byla zaplata a prasarna.

To bohuzel nebude nikdy ciste. Vzdy tam budou konstrukce typu "pokud
je vystup v sazbe stylem X do formatu Y, tady necht je slovo
rozdeleno takto" -- a to je vec, ktera nepatri ani do popisu formy,
ani do popisu stylu. Jde to samozrejme udelat tak, ze se to vlozi
nejak oddelene mezi obsah a jeste se to podmini ruznymi vystupnimi
styly. Tohle ale neni ciste reseni...

Bylo by fajn, kdyby nekdy lidstvo vytvorilo sazeci program, ktery byl
schopen typograficky kvalitniho vysledku bez rucniho zasahu. Otazka
je, zda se to nekdy povede. Programu, ktere by sazely lepe (a
samocinneji) nez TeX, je velmi malo a zatim spis plni dizertacni
prace a sborniky, nez aby opravdu fungovaly.

MP