Zazitky ze Dne otevrenych dveri na vetrne elektrarne

Rollfree rollfree@volny.cz
Pátek Říjen 20 00:26:53 CEST 2006

Dovolim si patecni oddechove tema.

Minuly tyden byl Den otevrenych dveri na nekterych vetrnych
elektrarnach. Byli jste tam nekdo ?

Jsem vuci tehle technice dost skepticky, navic to organizovali
nejaci anti-atomisti, ktere uz nemusim vubec.
Ale vydal jsem se tam s mladym, jednak se podivat na
technickou zajimavost (jako na dvouhlave tele ;-) a taky
ukazat mlademu, ze tady asi cesta nevede.

Ale byl jsem celkem prinuceny lehce korigovat svuj apriori
odmitavy postoj.

Byl jsem na Drahanske vrchovine, kousek od Prostejova.
Ja tam farma o dvou elektrarnach Repower, kazda o instalovanem
vykonu 1.5 MW.

To hlavni prekvapeni pro me bylo, ze i tady, t.j. cca 15 km
od Prostejova, ktery jeste lezi na placate Hane, maji ty
vetrniky kapacitni faktor (pomer mezi skutecne dosahovanym
prumernym vykonem a instalovanym vykonem) pres 24 %.

Konkretne tyhle jsou vysoke 83m a maji prumer 74m.
Listy jsou laminatove, je v nich ale medeny vodic kvuli
statice a bleskum, takze TV to pry snad lehce rusi
(ale DVB-T to vyleci, pokud tedy nekdy skutecne bude).
Vez je ocelovy tubus, leze se vnitrkem po zebriku.

Je tam prevodovka do rychla 1:100 a 4-polovy generator,
leze z toho 690 V s frekvenci 40-70 Hz, z tech se dela
padesatka stridacem. Prifazovani na sit pry trva pod minutu.

Ridil to pekny pocitac v racku s integrovanym LCD monitorem,
akorat to komunikovalo v nemcine, fuj.

Hlucnost byla nad ocekavani mala.
Problem pry dela namraza, ktera pry pri toceni moc nevznika,
ale kdyz to nejakou dobu stoji a pak se to rozjede, tak led
pry lita az 200 m daleko.

Ekonomika za soucasnych podminek uz docela vychazi
(samozrejme s dotovanyma cenama - vykup kWh za 2.47 Kc).
Jeden ten vetrnik pry stal cca 50 mega, coz jim pri uveru
na 12 let vychazi na splatky a rezii. Zivotnost je pry kolem
20 let do repase, takze se na tom da i vydelat.

Jinak by pry byli zajemci na postaveni dalsich vedle, ale je tam
vedeni jen 22 kV a pry uz by to dalsi zdroj neuneslo.

Pri nedotovanych cenach by to na sebe samozrejme nevydelalo
(nekde jsem myslim cetl, ze CEZ ma naklady na kWh prumerne
nejakych 0.80 Kc, ale mozna je to stary udaj). Kdyz ale bude
zdrazovani pokracovat jako dosud, tak ta rentabilita mozna
casem az tak nerealna neni. Jako zaklad energeticke soustavy
to urcite neni, ale jako doplnek uz mozna jo. A pri vyrazne diverzifikaci
zdroju (kdy asi nevypadnou vsechny najednou) uz to celkem jde.

Tak jeste tri takove navstevy a zacnu shanet prosteradlo
na transparent "Stop Temelin"  ;-)

rollfree