Ocenovani prototypu

Pavel Kořenský pavel.korensky@dator3.cz
Úterý Říjen 17 01:51:41 CEST 2006

Když to je složité a jednoduchá odpověď na to neexistuje.

Já osobně to oceňuji asi tak následujícím způsobem:

1. Spočítám si, kolik to bude fyzicky stát - součástky, tišťák, paušální
náklady (topení, světlo, amortisace techniky, náklady na pořízení
software a jeho upgrady atd.)
2. K tomu připočítám kolik na tom strávím hodin. Tedy buď já osobně nebo
nějaký zaměstnanec. Vím kolik stojí moje hodina nebo hodina zaměstnance.
3. Započítám přiměřený zisk
4. Uplatním korekci s ohledem na zákazníka nahoru nebo dolů

Abych použil zcela konkrétní příklad z praxe:

Zákazník X přišel s tím, že potřebuje vyvinout speciální modul, který se
zapojí do komerčních HDD rekordérů Panasonic a umožní jejich ovládání po
RS-232 a zároveň bude do počítače předávat informace z displeje (čas,
zda se nahrává atd.). Je třeba dekódovat informace uvnitř HDD rekordéru,
navrhnout zapojení, napsat firmware, vyrobit modul a osadit modul do N
zařízení, kde N je v intervalu 5-15.

Takže jsem si vyžádal vzorek zmíněného HDD rekordéru, otevřel jsem to,
podumal nad tím zda to vůbec půjde a následně jsem učinil nabídku:

Vývoj modulu - cca. 30.000 Kč, z toho již uhrazeno 20.000 tím, že si ten
vzorek HDD rekordéru ponechám (v té době to byla zbrusu nová hi-tech
hračka) :-))).
Modul, cena za kus cca. 1000 Kč (rozpočítáno dle ceny součástek, tišťáku
v počtu 15 kusů a mírného zisku).
Montáž - 250 Kč za modul (šikovný pracovník zvládne osadit 4 moduly za
hodinu).

K tomu všemu pochopitelně započítávám nebo odpočítávám všelijaké korekce
podle toho co je zákazník zač a jak moc "chytře" to prototypové řešení
vypadá. Počítadlo času a okruhů pro autodráhu, vyvíjené pro školku v
naší čtvrti bude mít cenu za vývoj zcela jinou než např. přesný časový a
kmitočtový normál vyvíjený pro dceřinku jednoho předního telefonního
operátora.

Takže asi tak nějak. Ale podotýkám, že těžiště zisku naší firmy je někde
úplně jinde, takže si mohu dovolit kalkulovat tyhle drobnosti takhle od
boku. Vývoj a výroba prototypů a malých sérií je naprosto podružná
záležitost, kterou děláme jen proto, že mně osobně to baví.

Zdraví PavelK