Dvě zvědavé otázky (asi zase OT)

Pavel Krejci krepa.hw@seznam.cz
Sobota Listopad 25 12:58:34 CET 2006

Mno je to jeste trochu jinak imho.

Popisujete nejistotu mereni 2 odporu v serii na zaklade mereni kazdeho
zvlast. Samozrejme to plati.

Nicmene ona presnost 0.1% nam rika v jakem rozmezi muzu ocekavat hodnoty
rezistoru kdyz si je jdu koupit (pravdepodobne mereno pri "pokojove"
teplote). To jak je presne zmerim je vec druha.

Pokud teoreticky prijmu, ze nakoupene soucastky budou v dane toleranci
rozlozeny normalne(gaussovsky) a rekneme ze 0.1% je rovno napr. 3*sigma
(sigma=smerodatna odchylka) pak pokud budu skladat nahodne 2 rezistory
do serie bude smerodatna odchylka seriove kombinace dana podle vztahu
ktery uvadite nize.

Priklad:
kazdy rezistor 3sigma = 0.1%
seriova kombinace: 3sigma= sqrt(2)*0.1% = 0.141%

puvodni tolerance 0.1% pak odpovida 3/sqrt(2)=2.12*sigma

Cili jednotlivych rezistoru by se nam veslo do 0.1% ~99.7%
Seriove kombinace ~95%

Tolik teorie.
V praxi pokud vyrobce meri kazdy rezistor a ten ktery se nevejde do
tolerance vyradi ze souboru, pravdepodobnostni funkce neni gaussovska
(respektive se asi da prepocitat ale sigma pak vyjde jinak) a opravdu
pokud slozim 2 rezistory v serii dostanu max. chybu seriove kombinace
0.1% bez zapocteni chyb mereni, to muze byt pripad od pripadu ruzne. I
vyrobce meri s chybou, ale ten si nastavi tolerancni pasmo (guard band)
takze realne nevytridi vse co je +/- 0.1% ale treba +/-0.98% aby tam
byla chyba mereni pokryta (cisla jsou ilustracni)

Pro doplneni:
+/- 1*sigma obsahuje ~ 68% populace
2 ~ 95%
3 ~ 99.7%
4 ~ 99.99%

http://en.wikipedia.org/wiki/Normal_distribution

Mno doufam ze neziju v nejakem bludu celou dobu :o)

PK