jakou poridit videokameru?

Pavel Kořenský pavel.korensky@dator3.cz
Středa Listopad 1 02:27:17 CET 2006


Zdravím,
 
No, ono je nutné rozlišovat pořizování záznamu, střih, postprodukci,
efekty a hlavně účel celého tohoto řetězce.
Jinak se zpracovává reportáž točená skrytou kamerou a jinak se točí
záběr ve kterém figurují Himaláje, hrdina padající z letadla, dvě
tchýně, 47 dinosaurů a detail na vířící prach, zejména když má výsledek
běžet v kině. :-)))
 
Občas pro nějaká studia, střižny a lidi kolem toho něco děláme a je to
maličko můj koníček, takže o tom trochu něco vím.¨
 
Pro záznam se obecně používá (v profi, poloprofi či Hi-End amatér
kruzích) páska a střižny pro další zpracování používají HD systémy které
provádějí digitalisaci dle potřeby a finančních možností majitele
střižny.
Meditovat nad rozdílem mezi vzorkováním 4:4:4, 4:2:2, 4:1:1 či 4:2:0 je
téma pro dlouhé zimní večery a IMHO to není to, co autor původního
dotazu chtěl slyšet.
 
Takže bych to krapet zjednodušil. Lidé, kteří se točením na video živí,
používají pásku a celkem dobře vědí proč. Páska (a následný systém) je
buď Betacam SP nebo DVCAM,DVCPRO,DV,MiniDV dle možností.
Jak se to potom grabbuje, stříhá a renderuje na výstup je celkem
irelevantní, protože jsou střižny, které digitalisují z filmového pásu
(toho opravdového, Hollywoodského), dále pracují na HDD, dodělávají
záběry pomocí hrůzostrašných pomůcek typu Renderman, jeho shaderů
psaných vesměs v C nebo Assembleru nebo pomocí víceméně nepochopitelné
změti konsolových příkazů a lety prověřených scriptů a výstup jde do
rydla, které udělá opět film.
 
Z výše uvedeného jednoznačně plyne, že směšovat vlastní natáčení a střih
je celkem k ničemu. Zatím je to tak, že rozumní lidé pořizují záznam na
pásku.
 
Takže bych radil pro víceméně amatérskou práci pořídit nějakou Mini-DV
kameru, která má slušný objektiv, slušný optický zoom a tři CCD snímače.
Měla by mít DV výstup i vstup a jestli na tom bude napsáno Panasonic
nebo Sony není až tak kritické.
Pro práci v oblasti Hi-End amatér či poloprofi bych doporučil Canon XL1
(klidně z druhé ruky, je to děsný "držák") nebo XL2, ale ta je drahá
jako prase. Prostě něco co se dá hodit na rameno a pokud možno to má
rozumné mikrofonní vstupy, umí to na kazetu písknout referenční zvuk a
nahrát barevné pruhy. SMPTE generátor časového kódu usnadní práci pokud
je potřeba synchronisovat nějaké slušnější zařízení pro záznam zvuku
nebo pokud točíme na víc kamer a pak to má nějaký nešťastník stříhat.
Ale jako naprosto zásadní výhodu profi kamer lze považovat to, že to
váží pár kilo a dá se to hodit na rameno.
 
Ale i s malou kamerou se dá natočit a sestříhat velké divadlo. Jen
uživatel nesmí zapomínat, že kazetu nejprve vložíme do kamery a necháme
jí celou proběhnout v režimu REC. :-) Tím se nám olepí timecodem a pak
se dá stříhat celkem snadno.
 
Takže podtrženo a sečteno, IMHO jednoznačně nějaká Mini-DV kamera s
plnohodnotným Firewire vstupem/výstupem, slušná karta pro Firewire
vstup/výstup v PC a slušný soft na stříhání/titulkováni/efekty atd.
 
 
 
Zdraví PavelK
 
P.S. A čistě soukromě bych se přimlouval za nepoužívání efektů. Vím, že
to všechny softy umí v míře až nezdravé, ale věřte tomu, že pokud se
obraz 8x otočí, objeví se Zeměkoule kolem které se vinou jakoby filmové
pásy ukazjící útržky z rodinných dovolených a následně se záběr šmikne
po směru hodinových ručiček na uslintané batole hrabající se v písku
někde v Chorvatsku, není to ani vtipné, ani vkusné.
 
 
 
-----Original Message-----
From: hw-list-bounces@list.hw.cz [mailto:hw-list-bounces@list.hw.cz] On
Behalf Of Marian Suchy
Sent: Tuesday, October 31, 2006 11:36 PM
To: konfera
Subject: OT: jakou poridit videokameru?



>Paska zustava a dlouho ještě zustane zakladnim >zaznamovym mediem ve
>videotechnice. Ostatní media se derou jen na >zcela amatersky trh.
Profi
>kamery samozrejme absolutne neuvazuji o nicem >jinem nez pasce (pokud k
jinemu
 
Bohužiaľ sa zásadne mýliš.V profesionálnych videostrižniach sa už uplne
prešlo na harddiskové systémy do ktorých sa len "nasypú" zaznamenané
sekvencie z kamier a tým úloha pásky končí. Je pravda,že ešte sa
používajú aj staršie páskové systémy ale len preto,že zvlášť veľké
televízie majú obrovské videoarchívy,ktorých prepis na modernejšie médiá
by stál strašné prachy. 

------------- další část ---------------
HTML příloha byla odstraněna...
URL: http://list.hw.cz/pipermail/hw-list/attachments/20061101/51ad16da/attachment-0002.htm 


Další informace o konferenci Hw-list